Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 september 2019 17:36
Del på Facebook
Landbruksminister Olaug Bollestad (KrF) har hatt to møter med svinenæringen etter NRK-dokumentaren «Griseindustriens hemmeligheter». Nå skal dyrevelferdsprogrammet forskriftsfestes. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Landbruksminister Olaug Bollestad (KrF) har hatt to møter med svinenæringen etter NRK-dokumentaren «Griseindustriens hemmeligheter». Nå skal dyrevelferdsprogrammet forskriftsfestes. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svinebønder risikerer økonomisk straff dersom de ikke følger et obligatorisk dyrevelferdsprogram som nå sendes ut på høring, fastslår landbruksministeren.

– Det er skamkjekt å jobbe på denne måten, for det gir resultater på kort tid, sa landbruksminister Olaug Bollestad (KrF) etter sitt andre møte med svinenæringen tirsdag.

Hun innkalte svinenæringen kort tid etter at NRK Brennpunkt-dokumentaren «Griseindustriens hemmeligheter» avdekket omfattende lov- og regelbrudd i grisefjøs og -slakterier.

Bøndene straffes økonomisk

Etter det andre møtet med næringen er det klart at dyrevelferdsprogrammet skal forskriftsfestes, som betyr at alle svinebønder må delta. Det er også bestemt at det skal være en økonomisk konsekvens for bøndene som ikke dokumenterer dyrevelferd. Kontrollinstansen skal ligge hos slakteriene.

– Svinebønder som ikke følger dyrevelferdsprogrammet, skal få en økonomisk straff når de leverer dyr i slakteriet, ved at de blir trukket i kilopris, sier Bollestad til NTB.

– Det kan bety redusert inntekt opp mot flere hundre tusen i året, legger hun til.

Dyrevelferdsprogrammet stiller blant annet krav til regelmessige veterinærbesøk og loggføring av håndtering av sykdom og skadde dyr.

Ikke lenger frivillig

Programmet for slaktegris ble bygd opp av næringen selv og startet i 2018. Det skjedde etter at Mattilsynet fant avvik hos 150 av 189 svinebønder i Rogaland under en omfattende tilsynskampanje i 2017–2018.

Deltakelse i programmet har imidlertid vært frivillig. I juni viste en oversikt at mer enn ni av ti av alle aktive svinebesetninger som leverer 50 dyr eller mer til slakt, var med.

– 99 prosent av de store besetningene er nå med, men det er en overveiende stor del av de mindre besetningene som foreløpig ikke har gått inn i programmet, sier leder Lars Petter Bartnes i Norges Bondelag til NTB.

Han understreker at næringen ikke har gitt de aller minste besetningene, som har mellom 10 og 50 griser, anledning til å bli med i programmet før i august i år.

– Det er kort tid. De store besetningene har hatt over ett år på å melde seg inn i programmet og bli godkjent, sier Bartnes.

Vil overvåke slakterier

Bollestad starter også et pilotprosjekt for kameraovervåking av slakterier.

– Dette må først og fremst være for intern bruk, tenker jeg. Overvåkingen skal være til hjelp for å bli bedre til å gjøre jobben, den er ikke der for at vi skal ta noen, understreker statsråden.

Forskriften for dyrevelferdsprogrammet sendes nå ut på høring i seks uker.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse