Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2019 14:49
Del på Facebook
Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før.

Økningen er på hele 26 prosent de siste fem årene. De mottatte klagene fordeler seg i hovedsak på kategoriene adferd (47 prosent) og saksbehandling/service (37 prosent).

Politiet finner kritikkverdige forhold i 112 av 942 behandlede klagesakene i 2018, fremgår det av en rapport som ble lagt ut onsdag.

64 prosent av de kritikkverdige klagene er klager på politiets saksbehandling/service. Dette er en økning på 15 prosentpoeng fra 2017. Denne økningen forklares nesten utelukkende av klager på timebestillingssystem for pass og saksbehandlingstid for søknad om våpentillatelse.

– I 2018 hadde vi til dels store utfordringer med å møte borgernes forventninger til å bestille time for å få utstedt pass, og det er naturlig at dette gjenspeiler seg i antall klagesaker. I år har vi tatt grep for å komme denne problematikken i møte, blant annet ved å utvide bookingløsningen og åpningstider i perioder, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.

Det bemerkes at antallet klager politiet mottar årlig er svært lav sett i forhold til antall oppdrag og publikumsmøter. Samtidig sender ikke alle som har en negativ opplevelse inn en skriftlig klage. Derfor antar politiet at det antakelig finnes mørketall.

Politidirektøren understreker at det er svært viktig for politiet å ha gode rutiner for klagebehandling.

– Vi oppfordrer de som er misfornøyde med politiets behandling til å klage, sier Bjørnland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse