Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2019 14:49
Del på Facebook
Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før.

Økningen er på hele 26 prosent de siste fem årene. De mottatte klagene fordeler seg i hovedsak på kategoriene adferd (47 prosent) og saksbehandling/service (37 prosent).

Politiet finner kritikkverdige forhold i 112 av 942 behandlede klagesakene i 2018, fremgår det av en rapport som ble lagt ut onsdag.

64 prosent av de kritikkverdige klagene er klager på politiets saksbehandling/service. Dette er en økning på 15 prosentpoeng fra 2017. Denne økningen forklares nesten utelukkende av klager på timebestillingssystem for pass og saksbehandlingstid for søknad om våpentillatelse.

– I 2018 hadde vi til dels store utfordringer med å møte borgernes forventninger til å bestille time for å få utstedt pass, og det er naturlig at dette gjenspeiler seg i antall klagesaker. I år har vi tatt grep for å komme denne problematikken i møte, blant annet ved å utvide bookingløsningen og åpningstider i perioder, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.

Det bemerkes at antallet klager politiet mottar årlig er svært lav sett i forhold til antall oppdrag og publikumsmøter. Samtidig sender ikke alle som har en negativ opplevelse inn en skriftlig klage. Derfor antar politiet at det antakelig finnes mørketall.

Politidirektøren understreker at det er svært viktig for politiet å ha gode rutiner for klagebehandling.

– Vi oppfordrer de som er misfornøyde med politiets behandling til å klage, sier Bjørnland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse