Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2019 14:49
Del på Facebook
Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før.

Økningen er på hele 26 prosent de siste fem årene. De mottatte klagene fordeler seg i hovedsak på kategoriene adferd (47 prosent) og saksbehandling/service (37 prosent).

Politiet finner kritikkverdige forhold i 112 av 942 behandlede klagesakene i 2018, fremgår det av en rapport som ble lagt ut onsdag.

64 prosent av de kritikkverdige klagene er klager på politiets saksbehandling/service. Dette er en økning på 15 prosentpoeng fra 2017. Denne økningen forklares nesten utelukkende av klager på timebestillingssystem for pass og saksbehandlingstid for søknad om våpentillatelse.

– I 2018 hadde vi til dels store utfordringer med å møte borgernes forventninger til å bestille time for å få utstedt pass, og det er naturlig at dette gjenspeiler seg i antall klagesaker. I år har vi tatt grep for å komme denne problematikken i møte, blant annet ved å utvide bookingløsningen og åpningstider i perioder, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.

Det bemerkes at antallet klager politiet mottar årlig er svært lav sett i forhold til antall oppdrag og publikumsmøter. Samtidig sender ikke alle som har en negativ opplevelse inn en skriftlig klage. Derfor antar politiet at det antakelig finnes mørketall.

Politidirektøren understreker at det er svært viktig for politiet å ha gode rutiner for klagebehandling.

– Vi oppfordrer de som er misfornøyde med politiets behandling til å klage, sier Bjørnland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse