Antall klager som politiet har mottatt de siste årene, viser en tydelig økning. I fjor mottok de 1.047 klager, en økning på 16 prosent fra året før.
Økningen er på hele 26 prosent de siste fem årene. De mottatte klagene fordeler seg i hovedsak på kategoriene adferd (47 prosent) og saksbehandling/service (37 prosent).
Politiet finner kritikkverdige forhold i 112 av 942 behandlede klagesakene i 2018, fremgår det av en rapport som ble lagt ut onsdag.
64 prosent av de kritikkverdige klagene er klager på politiets saksbehandling/service. Dette er en økning på 15 prosentpoeng fra 2017. Denne økningen forklares nesten utelukkende av klager på timebestillingssystem for pass og saksbehandlingstid for søknad om våpentillatelse.
– I 2018 hadde vi til dels store utfordringer med å møte borgernes forventninger til å bestille time for å få utstedt pass, og det er naturlig at dette gjenspeiler seg i antall klagesaker. I år har vi tatt grep for å komme denne problematikken i møte, blant annet ved å utvide bookingløsningen og åpningstider i perioder, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.
Det bemerkes at antallet klager politiet mottar årlig er svært lav sett i forhold til antall oppdrag og publikumsmøter. Samtidig sender ikke alle som har en negativ opplevelse inn en skriftlig klage. Derfor antar politiet at det antakelig finnes mørketall.
Politidirektøren understreker at det er svært viktig for politiet å ha gode rutiner for klagebehandling.
– Vi oppfordrer de som er misfornøyde med politiets behandling til å klage, sier Bjørnland.
(©NTB)