Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 oktober 2019 22:44
Del på Facebook
NAF ville vite hvor mye bilistene må regne med å betale i bompenger i årene fremover, men det vil ikke Samferdselsdepartementet legge fram. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix
NAF ville vite hvor mye bilistene må regne med å betale i bompenger i årene fremover, men det vil ikke Samferdselsdepartementet legge fram. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bompengene vil øke, sier NAF, men statsbudsjettet vil ikke bli endret slik at bilistene og Stortinget kan få vite hvor mye som skal betales de neste fem årene.

Norges Automobil-Forbund (NAF) ba i januar Samferdselsdepartementet om å anslå hvor mye bom-inntekter de forventer å få inn de neste fem årene. Departementet sa i mars at de ville vurdere å lage en inntektsprognose, men sier nå at tallene er for usikre, skriver Stavanger Aftenblad.

«Vi har vurdert å oppgi prognoser/anslag for noen år framover. Vi har vurdert at usikkerheten om disse tallene er for stor til at det er hensiktsmessig å gå med denne informasjonen til Stortinget.»

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF sier til Aftenbladet at bompengene vil øke i omfang fremover, men at spørsmålet er hvor mye.

– At samferdselsministeren sier nei til å legge fram en sånn oversikt, er svært skuffende. Det kan fremstå som en tynn unnskyldning for å ikke legge fram upopulære tall, sier Ryste.

Hun sier statsbudsjettet viser innbetalte bompenger i fjor og noen år tilbake i tid og et estimat på hva bompengeselskapene forventes å stille til rådighet neste år.

– Problemet med tallene sånn de nå kommer i budsjettet, er at det er svært vanskelig å få en helhetlig og samlet oversikt over hvor stor bompengebelastningen blir fremover og hva folk faktisk må betale, sier Ryste.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse