Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 oktober 2019 10:41
Del på Facebook
Regjeringen foreslår å oppheve Stortingets vedtak om at minst 90 prosent av innbyggerne i hvert politidistrikt har maksimalt 45 minutters kjøretid til nærmeste passkontor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Regjeringen foreslår å oppheve Stortingets vedtak om at minst 90 prosent av innbyggerne i hvert politidistrikt har maksimalt 45 minutters kjøretid til nærmeste passkontor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stortinget har vedtatt at 90 prosent av innbyggerne maks skal kjøre maksimalt 45 minutter til et passkontor. Nå vil regjeringen oppheve vedtaket.

15. juni i fjor vedtok Stortinget at det skal legges til rette for at minst 90 prosent av innbyggerne i hvert politidistrikt har maksimalt 45 minutters kjøretid til nærmeste passkontor.

I forslaget til neste års statsbudsjett ber regjeringen Stortinget om å skrote vedtaket, skriver Nationen.

I sju av landets politidistrikter mener Justisdepartementet at de strenge kravene til reisetid vil føre til at kvaliteten på tilbudet blir for dårlig, fordi de små stedene behandler for få saker til at kvaliteten er forsvarlig.

Senterpartiets Jenny Klinge mener regjeringen bruker vikarierende argumenter om sikkerhet.

– De har ikke bevist noe sted at det blir dårligere sikkerhet på passene som blir utstedt på små kontorer med færre pass enn store. Det er ingen forskning som viser at folk skal være sløvere til å utstede sikre pass i Suldal enn i Stjørdal, sier hun til avisen.

Hun mener i stedet at regjeringen forsøker å spare penger, og at de gjør det gjennom å legge ned tjenester.

Klinge har stilt et skriftlig spørsmål til justisminister Jøran Kallmyr (Frp). Her svarer Kallmyr at utstedelse av ekte pass til feil person kan få store konsekvenser for samfunnssikkerheten og for velferdssamfunnet.

– De små stedene vil ha et relativt lite sakstilfang, som vil bety liten mulighet for mengdetrening og opprettholdelse av kompetanse. Bemanningen må også være tilstrekkelig til at det også ved ferieavvikling og annet fravær er mulig å opprettholde høy kompetanse, skriver Kallmyr i sitt svar.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse