Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 oktober 2019 10:41
Del på Facebook
Regjeringen foreslår å oppheve Stortingets vedtak om at minst 90 prosent av innbyggerne i hvert politidistrikt har maksimalt 45 minutters kjøretid til nærmeste passkontor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Regjeringen foreslår å oppheve Stortingets vedtak om at minst 90 prosent av innbyggerne i hvert politidistrikt har maksimalt 45 minutters kjøretid til nærmeste passkontor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stortinget har vedtatt at 90 prosent av innbyggerne maks skal kjøre maksimalt 45 minutter til et passkontor. Nå vil regjeringen oppheve vedtaket.

15. juni i fjor vedtok Stortinget at det skal legges til rette for at minst 90 prosent av innbyggerne i hvert politidistrikt har maksimalt 45 minutters kjøretid til nærmeste passkontor.

I forslaget til neste års statsbudsjett ber regjeringen Stortinget om å skrote vedtaket, skriver Nationen.

I sju av landets politidistrikter mener Justisdepartementet at de strenge kravene til reisetid vil føre til at kvaliteten på tilbudet blir for dårlig, fordi de små stedene behandler for få saker til at kvaliteten er forsvarlig.

Senterpartiets Jenny Klinge mener regjeringen bruker vikarierende argumenter om sikkerhet.

– De har ikke bevist noe sted at det blir dårligere sikkerhet på passene som blir utstedt på små kontorer med færre pass enn store. Det er ingen forskning som viser at folk skal være sløvere til å utstede sikre pass i Suldal enn i Stjørdal, sier hun til avisen.

Hun mener i stedet at regjeringen forsøker å spare penger, og at de gjør det gjennom å legge ned tjenester.

Klinge har stilt et skriftlig spørsmål til justisminister Jøran Kallmyr (Frp). Her svarer Kallmyr at utstedelse av ekte pass til feil person kan få store konsekvenser for samfunnssikkerheten og for velferdssamfunnet.

– De små stedene vil ha et relativt lite sakstilfang, som vil bety liten mulighet for mengdetrening og opprettholdelse av kompetanse. Bemanningen må også være tilstrekkelig til at det også ved ferieavvikling og annet fravær er mulig å opprettholde høy kompetanse, skriver Kallmyr i sitt svar.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse