Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
31 desember 2019 15:01
Del på Facebook
Elbilsalget har tatt av, men utbyggingen av ladestasjoner henger ikke med i utviklingen, ifølge NAF. Nå må regjeringen ta grep, krever forbundet. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Elbilsalget har tatt av, men utbyggingen av ladestasjoner henger ikke med i utviklingen, ifølge NAF. Nå må regjeringen ta grep, krever forbundet. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Neste år må regjeringen rydde opp i flaskehalsene og få fart på utbyggingen av ladestasjoner for elbiler, krever Norges Automobil-Forbund (NAF).

– Nå begynner det å haste, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF ber nå regjeringen om å kalle inn aktørene som skal sørge for utbygging av ladestasjoner.

– Vi må få ryddet opp i flaskehalsene som nå hindrer utbygging. Antall ladestasjoner henger ikke med på veksten i antall elbiler, slår Sødal fast.

Bygger færre enn lovet

Regjeringens mål er at alt nybilsalg i 2025 skal være nullutslippsbiler. Men samtidig bygges det færre ladestasjoner enn lovet, og langt færre enn det som trengs, viser tall som NAF har samlet inn fra ladeoperatørene.

– I 2019 ble det bare bygget litt over halvparten av den ladekapasiteten som trengs, og langt færre hurtigladere enn det selskapene planla for i starten av året, sier Sødal, som peker på at en god ladeinfrastruktur er en forutsetning for å nå det politiske målet.

– Her har regjeringen et ansvar, sier han.

I 2019 ble det satt opp under 400 nye ladepunkter i Norge, med en samlet ladekapasitet på om lag 40.000 kilowatt. Det er 30.000 kilowatt mindre enn det som trengs, ifølge NAF.

Lading viktig hinder

Ifølge ladeoperatørene skyldes den trege utbyggingen lang saksbehandling i kommunene, vanskelige nettselskaper og høye effekttariffer.

En undersøkelse blant NAF-medlemmene viser at rekkevidde, hengerfeste og hurtiglademuligheter er de viktigste hindrene for å gå over til elbil.

– Lading er det enkleste hinderet for regjeringen å rydde av veien, sier Sødal.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at KS2 må oppdaterast for endring av kostnadsnivået i prosjektet der KS2 rapporten frå 2023 er etter ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du er så enfoldig at du trur at der ikkje har vore prisstigning etter 2022 og fram til ein ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor lang tid går det før en må oppdatere KS2-analysen datert mars 2023 fordi den er utgått på dato og ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøPkt 8.4 første avsnitt. Må i det minste oppdaterast for ikkje å villeie Finansdepartementet og Stortinget 
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår går holdbarhetsdatoen for KS2-analysen ut?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse