Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Industri- og Næringspartiet (INP)
Ytring
25 april 2021 17:07
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB
Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helseforetakene i Norge har en anstrengt og svært utfordrende økonomi. I tillegg ser vi at de kommunale tjenestene innen nødetater også står ovenfor samme utfordringer.

I veldig mange distriktskommuner øker presset på å samlokalisere nødetater. Den røde tråden er den svake økonomien i kommunene, som medfører at de av feil årsaker samlokaliserer mindre nødetats enheter til større enheter. Lokaliseringen av disse blir oftest lagt til sentrumsnære eller befolkningstette områder.

Industri- og Næringspartiet (INP) er svært bekymret over de følgene slik samlokalisering og sentralisering av offentlige tjenester kan medføre, spesielt hvis vi retter fokus på responstid til eventuelle skadesteder. Vi har den siste tiden også opplevd at hele enheter avslutter sitt engasjement i ren protest mot nedlegging av lokale enheter.

Norge er et land med varierende topografi og geografi, vi har lange avstander innad i våre kommuner, og her er det responstiden kommer inn. Hvorfor fortjener ikke de som bor utenfor befolkningstette områder samme sikkerhet som det våre kommuner da tilbyr den sentralt lokaliserte befolkningen?

Vi har tidligere fått redusert ambulansetilbud i de fleste distriktskommuner i forbindelse med etableringen av dagens helseforetak. Skadestuer og traumeavdelinger blir sentralisert, på lik linje med barselavdelingene som trues med nedleggelse.

INP ønsker større fokus innen tilbudet fra nødetater, også i våre distriktskommuner. Vi bør styrke sikkerheten til alle våre beboere i distriktene, det kan vi gjennomføre ved å styrke nødetatenes mulighet for å redusere sin responstid. Styrking av nødetats resurser bør være et nasjonalt ansvar skal vi sørge for økt tilflytting i distriktene, det være seg innenfor nyetableringer eller styrking av de regionale nødetatene.

Vi ønsker at det skal settes nasjonale krav til hvor lang tid det skal ta fra innmeldt nød til hjelpen er tilgjengelig. Vi er et langstrakt land, med utfordringer som mange andre nasjoner ikke har. Ved å opprette fødestuer, traumebehandlingsplasser og utstasjonerte nødetater så skal alle i Norge ha samme rett til å bli assistert, uavhengig om man bor innen ring 3 i Oslo eller på Finnmarksvidda.

Norge er et land som hegner om vår felles velferd, og ønsker vi å utvikle landet fortsatt så må vi ha likeverdige tilbud fordelt i hele landet. I dagens samfunn, er det større overlevelsesmulighet hvis man er på jobb offshore og får anafylaktisk sjokk eller hjerteinfarkt, enn hvis man er uheldig i sitt eget hjem. Dette må endres og fokuset bør rettes mot gode løsninger for samfunnet, vi trenger stor satsing på dette skal vi opprettholde bebyggelse i distriktene.

Godt valg 13. september 2021.

Av

Owe Ingemann Waltherzøe, leder Industri- og Næringspartiet (INP)

Finn Arne Follestad, Stortingskandidat

Bjarte Helland, nestleder INP

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse