Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Roy Gravdehaug, Vestnes
Ytring
25 april 2021 19:54
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve og FrP har gjort en stor jobb i flere år med samferdselsministeren i to regjeringer og har lykkes med å få Møreaksen inn på NTP. FrP sin samferdselsminister vedtok Møreaksen i 2014, vel vitende om alt som står om teknologisk utvikling m.m. i KVU. I regjering fulgte FrP de demokratiske prosessene til punkt og prikke.

Om det er teknologisk mulig?  selvfølgelig, vi fikk jo folk på månen i 1969. Men hva med det som går utenfor det teknologiske? Demokratiske prosesser o.l. Hva har FrP ment om dette tidligere? Jeg vil her servere fire sitater fra RB 06.16.2016 som omtaler Frank Sves syn på de demokratiske prosesser.

Sitat 1:
Vi må huske på at Møreaksen er besluttet av Regjeringen. Trasévalget er tatt. Og beslutninga Regjeringen har fattet om Møreaksen, er basert på vedtak i Molde kommunestyre og vedtak i fylkestinget. Begge organ ønsker Møreaksen.

Sitat 2:
Møreaksen har vært til behandling både i kommunestyrer og i fylkestinget. Møreaksen-planene har vi arbeidet med i flere år. Prosjektet har vært innom tre regjeringer, og til slutt bestemte samferdselsministeren og regjeringen hvor traseen for ferjefri E39 skal gå. Den skal krysse Romsdalsfjorden slik Møreaksen er planlagt. Det nytter ikke å løpe etter toget når toget har forlatt stasjonen, sier Frank Sve.

Sitat 3:
Dette oser av omkamp på omkamp. Sekkfast-prosjektet har vært løftet fram, blitt vurdert og forkastet til fordel for Møreaksen Det vil alltid være noen forståsegpåere som forsøker å ha andre løsninger enn de som er vedtatt etter en demokratisk prosess. Men skal vi fortsette med omkampene, får ikke Romsdal rikket et komma i samfunnsbygginga.

Sitat 4:
Sve understreker at ett av hovedargumentene for å bygge ferjefri E39 og fjordkryssinger gjennom Møreaksen, er å få knyttet de tre byene i fylket tettere sammen. Og skape enklere bo- og arbeidsregioner. Legges E39 utenom Molde, som er en helt sentral del av E39-tenkningen, mister vi mye av samfunnsgevinsten. Det er ikke først og fremst raskeste veg til Trondheim som er målet, men å få knyttet nærings sterke regioner på Sunnmøre, Romsdal og Nordmøre tettere sammen. Da er Møreaksen løsningen, sier Frank Sve.

Sitater slutt.

Så som den observante leser sikkert vil oppfatte, så er det langt fra bare de tekniske løsninger Frank Sve løper fra. Hva Frp mener i dag og i morgen er det for «folk flest» umulig å fatte. 

Innfallsvinkelen vil i stor grad basere seg på hva som i størst grad kan splitte. Det er jo der den store gevinsten ligger, lang høyere prioritet en og bygge vei og samfunn. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    SVE har fortsatt forstått at samferdsel er hovedpulsåren i et samfunn.  Han har også fulgt opp forutsetningene som ble lagt, når han var med å vedta fergefri E39. Han har forstått at ny teknologi vil trumfe en Tautratunnel. SVE har også forstått at en hovedvei finner en retning som gagner formålet. Hadde Møreaksen AS og SVV møre sine prioriteringer vært lagt til grunn når Krifast ble bygd, skulle E39 gått innom Kristiansund. RA vil være så nær sentrum av Molde, at det blir å betrakte at veien er innom byen. Kanskje hadde det vært mest fornuftig st E39 krysser Fannefjorden inne ved Hjelset?
    Molde holder på vokse østover.  Å ha en Europavei igjennom en by, er vel også utgått på dato?
    Regner med at Du, Roy, vet at i politikken er et vedtak gyldig til et nytt er fattet.  Dette har vært en del av demokratiet så lenge jeg har fulgt med i politiske prosesser. 
    Det skulle bare mangle også. Når en prosess tar flere 10 år, hadde det vært direkte uansvarlig å ikke ta innover seg at ny, bedre og billigere teknologi tar over for, det som en gang var smart, men nå gammeldags på de fleste plan.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Samferdsel er hovedpulsåren i et samfunn. Da er det viktig at veiene går dit brukerne skal. Og flertallet av de som bruker store stamveier er ofte lokaltrafikken. Da er det meningsløst å lede veiene utenom der folk bor.

      I et demokrati er det ikke tradisjon for at en ny regjering gjør om på tidligere flertallsbeslutninger. Formålet med fergefri E39 er dessuten ikke forandret.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 3 år siden
    Møreaksen-folka er «flinke» til å mistenkjeleggjere motiv og rakke ned på folk som ombestemmer seg. Vel å merke når det går imot deira syn. Eg vil heller ha politikarar som endrar standpunkt når dei innser at dei er på feil kurs enn stolte stabukkar med skylappar som ikkje evner å tenkje nytt. Men det er vel du usamd i, Gravdehaug?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Roy Gravdehaug · 3 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Nei og endre mening kan være et gode. Vi får ta Sve på ordet når han sier han endrer syn pga at teknologien har gjort andre løsninger mulige, Men det er jo ikke bare det teknologiske han løper fra. Han støtter jo til fulle at de politiske prosesser som er kjørt riktig , i 2016 låg de jo langt nærmere også. Når vi her tar med at Sve er ein svært røynd politikar, så har han ikke blitt hverken "lurt eller overkjørt"  Det kan vi være samd i Valderhaug . Hvilke motiv jeg gir for den totale endring til Sve  i "alt og alle" har jeg som du riktig oppfatter min helt klare mening om.  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 3 år siden
      @Roy Gravdehaug Snakk om å vere dobbel! Det er i alle fall ikkje Sve! Du vil både ta han på ordet om at han endrer syn pga av teknologien og samtidig mistenkje motiva hans! Og dei politiske prosessane er eit kapittel for seg. Kva Sve meiner om dei veit eg ikkje. Men det gjer kanskje du? Så om han kjenner seg lurt eller overkøyrd kan ikkje eg svare på. Men det kan kanskje du? 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Stenseth · 3 år siden
    Den som ikke kan forandre oppfatning, kan ikke forandre noe. 
    WInston Churchill
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Audun Karlstrøm · 3 år siden
    Etter å ha lest "dette" fikk jeg enda større respekt for Frank Sve. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Thomas Rønsaas · 3 år siden
    Det er iallfall verre med arbeiderpartifolk, som støtter "klubben" sin i tykt og tynt, som om det var det lokale fotballaget.
    Evnen til å ombestemme seg, når en ser en har tatt feil, er den beste evnen en kan ha.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Zalve Nesdal · 3 år siden
    Får kaste oss inn i politikken når vi snart blir pensjonistar Roy

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse