Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
14 april 2023 09:04
Del på Facebook
«Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Tustna» i sambandet Seivika–Tømmervåg. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikkje rart Ap her i fylket ligger nede for telling med landets dårligare oppslutning på 12 prosent, når Ap her i fylket presterer å juble over eit tap i ei viktig sak for vårt fylke i Stortinget.

Ordførar i Aure frå Ap og fylkesleiar i Ap jublar over at Stortinget stemte ned eit forslag om nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra.

Annonse
Annonse

Etter framlegg frå underteikna og FrP, ville Stortinget kunne vedta at nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra kunne bli ein realitet. Dette dersom Stortinget hadde støtta prosjektet og blitt med som part og i eit spleiselag med fylkeskommunane i Møre og Romsdal og i Trøndelag.

Men, det ville altså ikkje Ap og Sp, og viste til at dette er det fylket som har ansvaret for.

Alle var i prinsippet for prosjektet og at dette måtte gjennomførast som eit spleiselag, men den Norske stat med Ap og Sp regjeringa ville ikkje være med.

I direktespørsmål til Samferdselsministeren om han kunne bekrefte om regjeringa ville støtte eit slikt spleiselag, unnlot ministeren å svare, forståeleg nok då svaret låg i at regjeringspartia stemte imot forslaget om nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra.

Aure-ordføraren frå Ap jublar over «vedtaket»?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Her må det ha vore ei kortslutning ute å gått, for det vart ikkje vedtak i saka, alle framlegg i saka vart stemt ned av Ap og co, og dokument 8-forslaget med alle merknader osv.» – «vedtas ikkje» som fleirtalet i Stortinget slutta seg til.

Realiteten er slik, at fleirtalet med Ap i spissen vil ikkje vere med fylka i eit spleiselag for nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra. Dersom ein i reelt ville dette, kunne Ap og Sp fremma akkurat det framlegget som måtte passe bedre i denne saka, noko dei altså ikkje gjorde, men heller stemte imot heile saka.

Rett nok er det sikkert nytt å være på Stortinget som tilhøyrar og følge med på ei lokal sak, men det er alltid ein fordel å følge med på kva som egentlig skjer og kva resultatet blir.

Vedtaket i Stortinget i saka ang. nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra kan ingen bestride, Ap og co stemte dette ned.

Det er også slik etter forretningsorden og lovverket til Stortinget, at ei liknande sak kan ikkje behandlast på nytt i inneværende sesjon.

Derfor havner denne saka dessverre i ei skuff i lang tid, noko Ap og Sp har hovedansvaret for.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Både Aure og Hitra har fastlandssamband. Man kan derfor alltid og når som helst reise mellom disse to stedene, uten ferge.

    Derimot er Frp imot at Gossen og Otrøya skal få fastlandssamband. Der må man uansett bruke ferge, de få gangene fergene går. Her reduseres fergetilbudet for å spare penger, for at bomsatsene på Nordøyvegen i Ålesund skal bli lavere.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Aure ER fastland! Har det noe åsi for deg om de skal få ferge mellomAure(fastlandt) og Hitra(øy), for å knyttes sammen? Er det bare misunnelse, siden du skriver som du gjør, mtp Gossen og Otrøya?  Kan ikke se noen sammenheng med de to øyene i Ronsdale og di ditt bruk av de, kontra Aure/Hitra, som du ikke har brukfor i hverdagen. Håper på godt  svar :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Hitra er en øy som har fastlandssamband. Det er derfor mulig, når som helst og så ofte man ønsker, å reise mellom Aure og Hitra. Her ønsker Frp at det i tillegg skal være ferge mellom Aure og Hitra.

      Derimot er det ikke ferge mellom Otrøya og Gossen, og ingen av disse øyene har fastlandsforbindelse. Her ønsker Frp i tillegg å redusere fergetilbudet til fastlandet, for å finansiere billigere bompenger på Nordøyvegen i Ålesund.

      Er det slik at menneskene på disse øyene i Romsdal er mindre verd enn menneskene på øyene på Nordmøre og Sunnmøre?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ja, så var det det med å korte ned reisetiden da, gjøre ting raskere... Det vil en fergeforbindelse mellom Aure og Hitra gjøre. Mange fra Hitra som jobber på Tjelbergodden... Fint for de å få kortere reisevei og, ikke sant.. Ikke bare Romsdal mot Sunnøre...Og hvorfor det i sin tid ble slutt på trekantsambanet mellom Otrøya-Gossen-Hollingen vet jeg ikke. Reiste seg mye med den i min barndom, det vet vel du og?  Og i perioder når en av fergene der ute stopper av ulik årsåk, opprettes trekantsambandet igjen. Så kanskje det heller er på tide å starte opp det trekantsambandet igjen? Og vi som bruker Nordøyvegen har fått billigere bomvei nå, takk og pris, fra 175 til 138 en vei MED autopass... Skulle vært under 100 kr egentlig... Men, vi er glade for alt vi fikk..  Og vet det blir ikke mer Molde på meg(samme kan det være), den dagen byggetrinn 1 står ferdig i MA, med en beregnet pris på 245 kr for en passering, står jeg over. Billigeer til Ålesund da :) Poenget mitt med dette er :  Aukre og Hitra er ett prosjekt, MA ett helt annet. Begge deler har like stor rett til å bli fullført - ikke sant?  Ingen er bedre enn den andre, så slutt å tyt! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Har man fastlandssamband kan man reise når man vil, så ofte man vil. Det har de på Hitra. De på Otrøya og Gossen har ikke fastlandssamband, om fergen går i trekantsamband hjelper jo ikke.

      Å gi en ekstra ferge til en øy som allerede har fastlandssamband er langt ifra like viktig som å gi fastlandssamband til andre øyer som ennå ikke har fått dette. Du synes å være glad for fastlandssambandet til Nordøyane.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ok, jeg forstå. Du er misunnelig. Hvorfor. Du vet jo  som du selv sier - at MA kommer uansett hve.. Så hovrofr i alle dager henger du deg opp i noe som ikke berører deg i det hele tatt?? Hvilken glede får du av å kritisere ting du ikke vil bruke, om det ikke er på grunn av misunnelse?  Det er slik du fremstår akkurat nå... "Koffor skal dem få når vi ikke får" sutring, som ertotalt uverdig for deg som voksen.! 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 1 år siden
    Greinalaust!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse