Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
14 april 2023 12:57
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Johan Arne Johansen, Ålesund, mener at Møreaksen må skrotes, for Sunnmøre har ikke behov for en god vei til Molde.

Overskriften min er valgt for å forklare sunnmøringen Johansen at veier går i begge retninger. Noe som åpenbart er vanskelig å fatte rekkevidden av for enkelte sunnmøringer. E39 over Romsdalsfjorden er stengt med fergebom 85 prosent av tiden.

Annonse
Annonse

Johansen sier at veier ikke skal bygges der folk bor, han synes åpenbart av de bør gå i en omvei utenfor store befolkningssentra, og mener det er til trafikantenes beste. Var dette tanken bak Nordøyvegen, en blindvei i Ålesund kommune til 5 milliarder kroner, finansiert av Møre og Romsdal fylkeskommune? Denne enorme investeringen synes Johansen å ha glemt når han hevder at sentrale deler av fylket, som Ålesund, ikke får sin del av samferdselsmidlene.

Johansen peker på at det er sør i fylket det bor mest folk, og at de dermed yter mest til fellesskapet. Han mener det er deres skattepenger som finansierer Møreaksen. Han mener det er sørfylket som har mest behov for nye veier, og at disse skattepengene derfor bør benyttes der. Det kommer dermed trolig som en stor overraskelse for Johansen at Møreaksen finansieres fra Stortinget via NTP i statsbudsjettet, med skattepenger fra hele Norge.

Om Møreaksen skrotes, så forblir altså ikke disse pengene i Møre og Romsdal. De forsvinner ut av fylket til gryteklare prosjekter i andre deler av landet. For noen sunnmøringer synes det altoverskyggende viktig å stoppe alle prosjekter som ikke ligger på deres side av Romsdalsfjorden.

Annonse
Annonse

Johansen hevder det er en omvei for sunnmøringer å kjøre om Molde når de skal videre nordover. Men flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden skal ikke videre nordover. Størstedelen av trafikken på Møreaksen er lokaltrafikk, ikke gjennomgangstrafikk. Johansen mener man må prioritere mindretallet fra Sunnmøre på gjennomkjøring videre nordover. Kanskje et i overkant egosentrisk perspektiv?

Johansen viser til byggingen av ny E39 gjennom Gjemnes kommune, og mener at denne veien vil rasere dyrket mark i Batnfjorden, en av fylkets største jordbruksbygder. Da er det beroligende å vite at planene for Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, ikke til Hjelset eller gjennom Gjemnes. Eller mener Johansen at Møreaksen også finansierer denne delen av E39? Forøvrig går en stor del av Møreaksen i tunneler, noe som skåner både natur og dyrket mark. I tillegg er ulykkesrisikoen mindre i tunneler enn på annen vei.

Johansen har gjort sitt eget private kostnadsoverslag for Møreaksen, og hevder det vil være billigere om Møreaksen forlenges til Måndalen, med fjordkryssingen derfra på flytebroer. Men kostnadsoverslaget for dette ser ut til å mangle. Han tar heller ikke hensyn til at en slik løsning overlater til Møre og Romsdal fylkeskommune å ta hele regningen for fastlandssambandene til øyene Otrøya og Gossen. Dette vil garantert gi mindre penger til andre samferdselsprosjekter i fylket, også på Sunnmøre, i mange ti-år framover. Det er flere innbyggere på disse øyene i Romsdal enn på Nordøyene. Synes ikke Johansen at disse øyboerne i Romsdal fortjener fastlandsforbindelse i minst like stor grad som de i Ålesund på Sunnmøre?

Om disse kostnadene inkluderes i Johansen sitt forslag, vil han ganske sikkert oppdage at Møreaksen gir desidert mest vei for pengene. Dessuten er den samlede trafikken på de 3 fergestrekningene som fjernes med E39 Møreaksen dobbelt så stor som trafikken i Romsdalen på E136 Eksportveien. En lignende løsning som Johansen foreslår, Romsdalsaksen, er dessuten forkastet, også av Nye Veier AS.

Johansen etterspør hvem som besitter fornuften. Det gjør forhåpentligvis de fleste folkevalgte, der et stort demokratisk flertall gjentatte ganger har kommet til samme konklusjon. Tre påfølgende Storting og fire ulike regjeringer, samt fylkestinget og alle berørte kommuner har valgt Møreaksen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 1 år siden
    Ja. Møreaksen må skrotet. Mesteparten vil IKKE ha Møreaksen. Og heldigvis går det ann å kjøre om Åndalsnes om Ondskapens akse blir bygd. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Geir M Punnerud
      Hvem er mesteparten? Meningsmålingene i Sunnmørsposten viser dødt løp mellom Møreaksen, Romsdalsaksen og fortsatt ferge.

      Valgresultater: Stemmer til partier som vil ha Møreaksen (FRP er ikke medregnet, da de var for)

      2021: 62,2 %
      2019: 59,7 %
      2017: 67,5 %
      2015: 66,8 %
      2013: 74,1 %
      2011: 76,8 %
      2009: 67,6 %

      Og akkurat derfor blir også vegen bygget, demokratiet fungerer jo engang slik at stemmeseddelen er det som bestemmer.

      Argumentet med omkjøring via Åndalsnes forteller det meste. Tror du slikt gjør inntrykk hos de som fatte
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Er det ikke sanrt på tide å innse nederlaget TS? Innse og forstå at MA er utsatt til mangfoldige år fra i tid... Finn andre og viktigere ting å kjemp for nå, som plastforuensing i havet! Mye viktigere det enn å slåss for noe som selv SSv har gitt opp. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Geir M Punnerud Så sant, på tide å droppe flere urealistiske og tullete "vi eksler MA og vi vet den vil komme nå" holdning. MA er utsatt mengfoldige år fram i tid og selv SSv dropper planer så.. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Feil – det er ikke sant at SVV har droppet planene om Møreaksen. Du bør lese denne: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/4oVKw9/aldri-har-ntp-naaloeyet-vaert-trangere

      Du må slutte med fantasiene dine og heller holde deg oppdatert. 

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      Hvor ofte blir den siden du viser til oppdatert? Ikke en eneste gang i 2022 eller 2023. Du bør i tillegg lese aviser – der finner du ferskere stoff. Slik som i linken jeg ga deg.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse