Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon av de planlagte utbyggingen på Bolgneset. Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon av de planlagte utbyggingen på Bolgneset. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Etter bystyremøte av 13. april 2023 hadde styreleder i Havparken-selskapene en orientering. Kan også ses på kommuneTV.

Dessverre er det mange spørsmål som dukker opp etter nevnte orienteringen.

Annonse
Annonse

Spørsmålene politikerne i bystyret bør stille seg, siden de ble fremstilt som «medsammensvorne» av styreleder, er mange.

Her er noen av punktene som burde være naturlig for et styre å finne ut av.

Etableringer

Nei, det er ikke pr. i dag ingen fisk i garnet, ble det opplyst av styreleder.

Det jobbes med en entreprenør/investor, som skal få oppgjør i aksjer. Da forutsetter jeg at styret har lagd en vurdering på hvor stor aksjeandel kommunen sitter igjen med, etter at entreprenøren og daglig leder har fått sitt?

Det er et relevant spørsmål når kan disse arealene ferdigstilles til aktivitet og hvilken aktivitet? Iht. anbudspapirene kan en entreprenør sprenge stein i 10 år fremover. Det betyr tidligste etablering vil være i 2033.

I den tiden skal det sprenges ned 500.000 m2 stein, og jeg tør ikke tenke på antall m3, da det er forholdsvis store høyder her.

Å hevde at siden en begynner å sprenge fra den ene siden, så er vindforholdene på Bolgneset slik at det blir minimale støvplager. Ja, det er mulig det.

Jeg har vært både styreleder og dagligleder i tilsvarende (770.000 m2) steinprosjekt der vi støvet ned en hel by, opptil flere ganger. Det var overhodet ikke noen god opplevelse. Da er det ikke bare TK som dukker opp.

Avtale med daglig leder Rolf Henning Blåsvær (RBH) : dette er en meget rar konstruksjon.

  • RBH skulle i første omgang være ansatt og han har også tidligere år mottatt lønn fra selskapet.
  • Dagligleder skal selv forhandle sin avtale med en evt. entreprenør!
  • Så skulle han motta bonus for uttatt stein. Denne avtalen er tidligere beregnet til ca. 18 millioner.
  • I styreleders orientering så fikk vi hører at denne avtale skal overtas av entreprenør, så det skal ikke koste kommunen noe som helst.
  • Styret (bestående av Ap/Sp/NL/H) har gjort avtale med kommunen (ikke Haveselskapene) at hvis ikke prosjektet skal dagligleder honoreres for sitt arbeid fra oppstart. Det er ikke avtalt timesats, antall timer pr. dato!!? Er denne forpliktelsen satt av i kommunedirektøren sitt regnskap?

Revisjon

Det forundrer meg at revisor i selskapet, handler på egenhånd (ref. styreleders orientering) når det gjelder oppstått fordringen fra Blåsvær. Fordringen ble først tatt inn, og så tatt ut igjen i neste års regnskap. Dette bør revisor/styre redegjøre for i en note. Jeg skjønner heller ikke hvordan selskapet klarer å regne uttaksmoms når de ikke kjenner beløpene Blåsvær skal tilkomme?

Kommunens sitt økonomiske ansvar: det har gjentatte ganger vært hevdet av Ap leder Arne Grødahl, at kommunen har ikke noe ansvar for Blåsvær sine kostnader/avtale. I går fikk vi opplyst noe helt annet. RBH har en avtale direkte med Kristiansund kommune, hvis prosjektet ikke blir gjennomført. Det ser ut som om denne avtalen har ett evighets perspektiv. Jeg regner med at avtalen kan stadfestes av kommunedirektøren, siden kommunen er garantist for oppgjøret.

Arealer

Styreleder fremstiller disse arealene er unike i Norge, pga. størrelsen. Ja, da har markedsundersøkelsen vært ganske dårlig.

Annonse
Annonse

Fremtidige arbeidsplasser: Bjarne Elde m/fl, gjorde et stort nummer at av dette er fremtidige arbeidsplasser, men etter 7–8 år, er det fortsatt ikke noe konkret.

Hvorfor er dette området allerede ikke etablert, jo markedet etterspør ikke dette området. Jeg skjønner delvis både Elde og Tønnesen sin argumentasjon, men dessverre er det gått prestisje i dette prosjektet, og det skal gjennomføres uansett. Det skal ifølge styreleder være på plass før valget.

Åpenhet

Styreleder hevdet at det har vært åpenhet i hele prosessen, da er det bare å beklage at store deler av byens befolkning og politikere, ikke oppfatter den samme åpenheten.

Media

Dette var også et punkt som ble trukket frem, og vinklet som utidig press. I denne saken bør vel medias fremstilling av saken applauderes, som et godt stykke journalistisk arbeid. Hadde selskapet hatt en litt mere åpenhet, uten at Statsforvalteren måtte instruere selskapet, så hadde kanskje dekningen kanskje vært litt mindre.

Konklusjon

Kommunen skal holde seg til sine primæroppgaver, som også omfatter regulering. Her burde kommunens arbeid stoppet.

Holde seg langt unna stein prosjekter, og tildeles kompliserte entrepriser og tvilsomme oppgjørsformer til daglig leder. Ville Ap ha akseptert denne kontraktsformen som RBH har for noen av sine ansatte? Utfør arbeidet, så skal vi forhandle din lønn etterpå! Inngår virkelig kommunen slike kontrakter? Dette er veldig ulikt det Ap presenterer som gode lønnsavtaler på nasjonalt nivå. Både formen og nivået.

Styreleder

Jeg har hatt den glede å kjenne Berit Tønnesen gjennom mange år. Jeg er ikke i tvil om at hun personlig mener et dette prosjekt er godt for utviklingen av Kristiansund, og hun er oppriktig og ærlig i det hun fremfører. Hun hadde en fin å grei fremføring i bystyret, selv om en del svar var utelatt.

All respekt for at hun har stått i stormen i denne perioden. Hun har selvfølgelig også støtte fra sitt styre som består av representanter fra H, Ap ,Sp ,NL.

Det er allikevel et «men» her. Er om at dette er kommunens oppgave å etablere slike selskaper. Regulering av områder for fremtiden er OK, men dette kan også gjøres i en områdeplan.

Faktum er også pr. dato at det er veldig få av byens innbyggere som ønsker dette området til fremtidig industri arealer. Det må vi som politikere ta inn over oss. Jeg har ikke truffet en person under 50 år som synes dette er en god ide.

Venstre har vært imot denne saken fra dag 1.

Dette skyldes i hovedsak de store, og uopprettelige inngrepene i uberørt natur. Dette er en dårlig sak å overlevere våre barn.

Det er lov til å tenke seg om to ganger, og kanskje innrømme for seg selv at denne saken har gått vel langt. Det er forunderlig at ikke Aps ungdomsorganisasjon ikke er på banen, og mener noe om en så viktig sak for fremtidige generasjoner. Mulig vi er for langt unna Oslo.

Venstre er overhodet ikke imot nye etableringer, det ønskes velkommen, og vi som kommune skal være tilretteleggeren, med god og rask behandling.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse