Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I år er det 50 år siden Anders Langes parti for sterk nedsettelse av skatter og avgifter og offentlige inngrep ble stiftet. Og aldri har vel det budskapet vært viktigere.

I dag opplever næringslivet og innbyggerne de største skatteøkningene noensinne. Staten er grådig. I løpet av de to første årene med denne regjeringen nærmer det seg 100.000 kroner mer til det offentlige per innbygger enn før, fra spebarn til oldinger.

Annonse
Annonse

Pengene renner inn i statskassa, mens mange bedrifter og eiere sliter med å betale utbytte, og utbytteskatt for å dekke eierens formueskatt.

2022 var det året regjeringen gjorde det veldig vanskelig å bli og være jobbskaper i Norge. I stedet for å ta tak i at 30 prosent av bedriftene ikke overlever sine fem første driftsår, så gjorde regjeringen det verre.

I et år hvor hele det norske næringsliv sliter med galopperende kostnader til strøm, renter og råvarepriser, samt nedgang i inntekter fordi kundemassen sparer der de kan. Da høyner regjeringen skattetrykket på norsk næringsliv til de grader. Økt arbeidsgiveravgift, økt utbytteskatt og økt formueskatt. For ikke å nevne «Lakseskatten» som kraftig rammer leverandørindustrien her i fylket, spesielt.

Hundrevis av arbeidsplasser i leverandørindustrien er borte i Møre og Romsdal. Det siste var Bjørdal i Ørsta. Først kom problemene med krigen i øst, og så kom lakseskatten, er forklaringen. Presset på bedriften var der fra før, og så satte regjeringen inn nådestøtet, og 75 arbeidsplasser forsvant. Gratulerer LO Følsvik og Støre, kanskje tok dere en «Riking» i samme slengen.

Annonse
Annonse

Hittil i år har konkurser i næringslivet økt med 60 prosent i Møre og Romsdal, noe som er det høyeste i landet.

Skattestatistikken fra Statistisk sentralbyrå viser at det er mulig å sette ned skattene kraftig uten at det går ut over offentlige tjenester.

Så hvilke skatter bør bort?

Formueskatten er en destruktiv symbolskatt. For å styrke investeringsviljen må vi gjøre som alle våre naboland, å umiddelbart fjerne formueskatten på å eie bedrifter.

Formueskatten har økt betydelig de siste år. Flere eiere har valgt å flytte fra Norge. Utflytting av bedriftseiere var den viktigste grunn for at alle våre naboland har fjernet skatt på å eie en bedrift. Danmark og Tyskland fjernet den i 1997. Finland i 2006, Sverige i 2007 og Frankrike i 2017. Det er kun Norge som har personlig skatt på å eie en bedrift.

Som et bidrag til å betale for dyrere strøm, drivstoff, mat og renter, bør skattesatsene på lønnsinntekter ned for alle.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse