Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Mange unge står utenfor arbeid og utdanning. Derfor innfører Ap/Sp-regjeringen fra 1. juli ungdomsgarantien som skal hjelpe unge til å fullføre utdanning og komme i arbeid.

Målet med ungdomsgarantien er tydelig for Arbeiderpartiet: Flere unge skal fullføre utdanning og komme i arbeid uansett hvor du bor i Norge. Unge både trenger og fortjener å bli satset på. Vi trenger hele laget for å ha nok arbeidskraft i fremtiden.

Nærmere 100 000 unge under 30 år står utenfor arbeid eller utdanning. I løpet av de siste 10 årene har antall unge uføre doblet seg. Dette er en negativ trend vi må snu. Derfor satser Ap/Sp-regjeringen på bedre oppfølging og veiledning av unge med sammensatte behov. Ungdomsgarantien blir et av våre viktigste verktøy for å få flere unge i arbeid.

Ungdomsgarantien skal sørge for at unge som trenger hjelp til å komme i arbeid, får tidlig innsats og tett oppfølging av egen kontaktperson så lenge det er nødvendig. Målgruppen er unge under 30 år som trenger arbeidsrettet bistand fra NAV for å komme i arbeid. Pengene til ungdomsgarantien skal brukes til å øke antall ungdomsveiledere ved NAV-kontorene, og til å styrke deres kompetanse. Det betyr at NAVs ungdomsveiledere vil være enda bedre rustet til å hjelpe unge i jobb.

Andelen sysselsatte er høy og arbeidsledigheten lav. Mulighetene for å få jobb er gode.
Samtidig er andelen unge voksne som står utenfor arbeidslivet for høy. Blant unge under 30 år som er registrert hos NAV er det om lag 40 prosent som ikke har fullført videregående opplæring. Høye kompetansekrav i arbeidsmarkedet fører til et gap mellom utsatte unges kompetanse og kompetansen arbeidslivet trenger. Det skal vi gjøre noe med.

Ungdomsgarantien skal bidra til at flere som står utenfor arbeidslivet får hjelp til å komme i jobb. Det vil bety enormt mye for den enkelte, og samtidig sikre verdifull arbeidskraft til felleskapet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse