Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Dessverre gikk skipsfarten på en ny skuffelse da regjeringen la fram forslaget til nytt statsbudsjett for 2024.

Forslaget til nytt statsbudsjett for 2024 kom ut rett før helgen. For den maritime næringen var det skuffende lite å hente.

Annonse
Annonse

På slutten av 2021, da regjeringen la fram sitt første statsbudsjett, svekket de nettolønnsordningen ved å gjeninnføre taket på ordningen. Dette har ført til at arbeidstakerkostnadene har økt for arbeidsgiverne og satt norske arbeidsplasser til sjøs i fare.

Dette har vi advart om på Facebook-gruppen Norske sjøfolks fremtid gang på gang, uten å bli hørt.

Nå står vi ikke lenger alene. Nå har sjømannsorganisasjonene også sett at det regjeringen sier ikke stemmer, og at dette er en reel svekkelse av ordningen.

Regjeringen har hele tiden hevdet at det ikke dreier seg om en svekkelse, men at de derimot har styrket den. Å komme med en slik åpenbar løgn er utrolig. Ordningen har stått på stedet hvil siden 2022. Regjeringen har hele tiden hevdet at den skulle øke, men noe den ikke har gjort. Den har stått på 220 000 kroner og skulle nå økt til litt over 251 000 kroner, ifølge Norsk Sjømannsforbund.

Dette er mildt sagt skuffende, og det viser at vi som i 2021 gikk ut og advarte om svekkelsen av tilskuddsordningen, hadde rett.

Dette så vi også under den forrige rødgrønne regjeringen, bestående av Ap, SV og Sp. Da stod den også stille fra 2008 til 2013.

Annonse
Annonse

De to regjeringspartiene og deres støtteparti SV har kommet med store lovnader til norske sjøfolk i mange år. Ved tiltredelsen av regjeringsmakten høsten 2021, lovet de at nå var det den maritime næringen og norske sjøfolk sin tur til å bli hørt.

Og det så veldig lovende ut. Utgreiingen av norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel kom i gang. Den ble lagt ut på høring våren 2022 og ble tatt inn og startet på arbeidet på høsten samme år. Det ble lovet at den skulle være ferdig i 2023.

I vinter sendte jeg en e-post til departementet der jeg spurte om progresjonen og når vi kunne forvente at den var ferdig. Svaret var ut 2023. I helgen sa ministeren at den ikke kom før 2024. Så dette tar tid.

Som sagt, dette så lovende ut ved starten av regjeringsperioden, men kalddusjen kom raskt da de fjernet taket på ordningen, og ett år etter kom det en ny da de innførte den såkalte lakseskatten. Dette har stoppet ny kontrahering til brønnbåtnæringen og ført til trusler om storstilt utflagging av kystnæringene.

Nå vet vi ikke resultatet av forslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår, men når vi ser på de tiltakene regjeringen har gjort så langt, frykter jeg at vi nok en gang blir skuffet.

Som sagt har regjeringen lagt ut forslaget til nytt statsbudsjett, men for å få det gjennom må de få støtte fra SV. Som tidligere har sagt at de skal støtte norske sjøfolk. Det vi nå kan håpe på er at de står ved lovnadene sine og får styrket nettolønnsordningen.

Så håper jeg alle sjøfolk nå vil stå sammen fremover og kjempe for å få fjernet taket på ordningen og øke den til der den må ligge. Og at norske lønns- og arbeidsvilkår blir en fjellstøtt og forutsigbar ordning, både for arbeidstakerne og arbeidsgiverne, uten smutthull, slik at den ikke vil svekke norsk sjøfart ytterligere.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse