Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Terje Holm
Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023, hvor noe av bevilgningen skal brukes til planarbeid og oppstart av anleggsarbeid på deler av E136 mellom Dombås og Vestnes. Ingen av vegstrekningene som nevnes i forslag til statsbudsjett ligger på Nordmøre, men det er ikke vanskelig å se at E136 mellom Dombås og Vestnes faktisk kan være bra for hele fylket.

E136 er den viktigste ferdselsåren fra Sunnmøre og Romsdal til Oslo og østlandsområdet. Med en betydelig oppgradering fra dagens standard, kan E136 også bli et godt alternativ til RV70 mellom Kristiansund og Oppdal og videre til østlandsområdet. Den aller viktigste forutsetningen for at E136 skal kunne bli et godt alternativ til RV70 mellom Nordmøre og østlandsområdet, er imidlertid knyttet til overordnede beslutninger på E39.

Annonse
Annonse

NHO Møre og Romsdal vil prioritere en utbygging av Møreaksen, og begrunner det med at Møreaksen vil «halvere reisetiden mellom de to største byene i fylket og styrke Møre og Romsdal som bo- og arbeidsmarkedsregion».

Vi mener at det er en tilnærming til problemstillingen som er særdeles nærsynt, og som ikke vil styrke Møre og Romsdal hverken som bo- og arbeidsmarkedsregion eller på annen måte. Møreaksen er ikke bare uegnet til å bygge hele fylket sammen, Møreaksen vil bidra til det motsatte. Møreaksen er egnet til å skape enda større motsetninger i fylket enn det allerede er, og vil utgjøre en større barriere for trafikk og samhandling mellom nord og sør.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hvis vi derimot ser på Romsdalsaksen sammenholdt med E136, vil Møre og Romsdal kunne få en felles eksportvei for hele fylket til Østlandet og videre sørover i Europa. Samtidig kan vi få en løsning på E39 gjennom Møre og Romsdal som er betydelig billigere, mer fremtidsrettet, mer miljøvennlig og som kan være til gagn for hele fylket.

En samlet transportveg til Østlandet vil være det beste for hele fylket, og for Nordmøre vil det gi to alternativ med tilnærmet lik kjøretid, enten RV70 til Oppdal og E6 over Dovre, eller Romsdalsaksen og E136 til Dombås.

Det er bra at regjeringens forslag til statsbudsjett legger klare føringer for utbedring av E136. Frank Sve blir i Sunnmørsposten sitert på at han vil prioritere de viktige vegene i fylket i stedet for å kaste bort pengene på Møreaksen. Der er vi helt på linje. I neste omgang må vi få en reell utredning av Romsdalsaksen, slik at vi på sikt kan få en hensiktsmessig transportløsning for hele fylket.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 6 måneder siden
    Endelig noen som snakker fra levern. Ærlige og saklige politikere. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 6 måneder siden
    Gode og ærlige samferdsels betraktninger i fra Nordmørslista, E39 og E136 er ikke kun et Molde anliggende, det gjelder hele Fylket.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse