Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023, hvor noe av bevilgningen skal brukes til planarbeid og oppstart av anleggsarbeid på deler av E136 mellom Dombås og Vestnes. Ingen av vegstrekningene som nevnes i forslag til statsbudsjett ligger på Nordmøre, men det er ikke vanskelig å se at E136 mellom Dombås og Vestnes faktisk kan være bra for hele fylket.
E136 er den viktigste ferdselsåren fra Sunnmøre og Romsdal til Oslo og østlandsområdet. Med en betydelig oppgradering fra dagens standard, kan E136 også bli et godt alternativ til RV70 mellom Kristiansund og Oppdal og videre til østlandsområdet. Den aller viktigste forutsetningen for at E136 skal kunne bli et godt alternativ til RV70 mellom Nordmøre og østlandsområdet, er imidlertid knyttet til overordnede beslutninger på E39.
NHO Møre og Romsdal vil prioritere en utbygging av Møreaksen, og begrunner det med at Møreaksen vil «halvere reisetiden mellom de to største byene i fylket og styrke Møre og Romsdal som bo- og arbeidsmarkedsregion».
Vi mener at det er en tilnærming til problemstillingen som er særdeles nærsynt, og som ikke vil styrke Møre og Romsdal hverken som bo- og arbeidsmarkedsregion eller på annen måte. Møreaksen er ikke bare uegnet til å bygge hele fylket sammen, Møreaksen vil bidra til det motsatte. Møreaksen er egnet til å skape enda større motsetninger i fylket enn det allerede er, og vil utgjøre en større barriere for trafikk og samhandling mellom nord og sør.
Hvis vi derimot ser på Romsdalsaksen sammenholdt med E136, vil Møre og Romsdal kunne få en felles eksportvei for hele fylket til Østlandet og videre sørover i Europa. Samtidig kan vi få en løsning på E39 gjennom Møre og Romsdal som er betydelig billigere, mer fremtidsrettet, mer miljøvennlig og som kan være til gagn for hele fylket.
En samlet transportveg til Østlandet vil være det beste for hele fylket, og for Nordmøre vil det gi to alternativ med tilnærmet lik kjøretid, enten RV70 til Oppdal og E6 over Dovre, eller Romsdalsaksen og E136 til Dombås.
Det er bra at regjeringens forslag til statsbudsjett legger klare føringer for utbedring av E136. Frank Sve blir i Sunnmørsposten sitert på at han vil prioritere de viktige vegene i fylket i stedet for å kaste bort pengene på Møreaksen. Der er vi helt på linje. I neste omgang må vi få en reell utredning av Romsdalsaksen, slik at vi på sikt kan få en hensiktsmessig transportløsning for hele fylket.