Annonse
KSU – Vipps – desktop
Møre og Romsdal Arbeiderparti
Ytring
Møre og Romsdal Arbeiderparti
13 januar 2019 17:05
Del på Facebook
Styret i Møre og Romsdal Arbeiderparti. Foto: Møre og Romsdal Arbeiderparti
Styret i Møre og Romsdal Arbeiderparti. Foto: Møre og Romsdal Arbeiderparti
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helseforetaket i Møre og Romsdal har etter hvert kommet i en kritisk økonomisk situasjon. Styret har vedtatt å kutte 200 stillinger for å prøve å komme i økonomisk balanse. Konsekvensene for helsetilbudet i fylket kan bli dramatiske.

Svaret fra Frp er et forslag om omorganisering av helseforetaket. Sylvi Listhaug vil se på finansieringsmodellen. Frank Sve vil at Møre og Romsdal skal bli en egen helseregion. Frp mener slike grep vil kunne gi mer penger til sykehusene. Kanskje. Om noen år. I mellomtida ødelegges sykehustilbudet i fylket.

Frp sitter i regjering med makt over helseforetakene, og de regjerer med et flertall i Stortinget. De står fritt til å velge den organiseringa de selv mener er mest hensiktsmessig til enhver tid. Utspill i lokale aviser er ikke nødvendig.

Det sykehusene i Møre og Romsdal trenger nå er mer penger, ikke nye omorganiseringsprosesser. Kutt på 200 stillinger i spesialisthelsetjenesten i Møre og Romsdal vil gi uakseptable kutt i tjenestetilbudet. Løsninga er en bedre finansiering, og de midlene må på plass så raskt som mulig.

Et godt sted å begynne ville vært å følge Arbeiderpartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2019, der det ble satt av 1,65 milliarder kroner mer til sykehus enn regjeringens forslag. Det er der løsninga ligger for å redde helsetilbudet i Møre og Romsdal.

Styret i Møre og Romsdal Arbeiderparti ved:

  • Per Vidar Kjølmoen 
  • Berit Tønnesen 
  • Ottar-Jan Løvoll
  • Marcus Stamnes
  • Roger Osen
  • Hege Karina Bøe
  • Ståle Refstie
  • Audhild Mork
  • Siv Katrin Ulla
  • Eva Hove
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse