Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
31 mai 2019 18:30
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Byutviklingsplaner (bypakker) med formål å bedre trafikale forhold, redusere biltrafikk i sentrum og tilrettelegge for gående og syklende har kommet på ville veier. Prosjektene startet i landets fire største byer, og siden i flere byer som de i vårt fylke.

Planene ser flotte ut når de blir presentert, men har oftest en lei tendens. Kostnadene og tilhørende bompengesatser blir altfor høye. Sistnevnte har medført aksjoner i flere byer, som den i Bergen. Et nytt parti, Bompengepartiet, er etablert og blitt byens største parti i de siste målingene. En tankevekker.

En gryende uro merkes i media og sosiale medier også på våre kanter. Den røde kluten – bompengenivået, skaper støy, men motiverer søk etter alternative løsninger. I Molde har firefeltsmotorveg øst for Molde skapt harme. Det kanskje fineste området i byen blir utfordret av motorvegen.

I Ålesund fikk nylig bypakken knappest mulig flertall i formannskapet, og det forventes jevnt resultat også i bystyremøtet 6 juni. Det oppsiktsvekkende er at 70–80 % går til firefeltsmotorveger. Mange er skeptisk til anslaget på 3 mrd. for firefeltvegen mellom Brevika og Vegsund.

Fellesnevneren for løsningene i Molde og Ålesund er samrøre mellom stamvegen (E39) og bypakkene. De fleste velger den logiske og «vedtatte» løsningen – at stamveger skal trekker mot, men legges utenfor byer og tettsted.

I Molde er Romdalsaksen(RA) god løsning for stamvegen ved å lede trafikken utenom sentrum, slik redusere byens trafikk, og fjerne irritasjon fra de som har reisemål forbi Molde. Meningsmålinger har vist at et flertall ønsker Romsdalsaksen og 7400 har hittil signert krav om utredning på romsdalsaksen.no

På Sunnmøre kan en justert utgave av Storfjordsambandet (SS) være løsningen. RA og SS er 49 km kortere og mange milliard billigere enn Møreaksen og Hafast som stamveg. Gjenbruk av dagens Eiksundsamband og vesentlig billigere tiltak mellom Garnes og Hareid når bru mellom Hareidområdet og Sula bygges blir mulig uten stamvegstatus.

I Ålesundområdet er Borgundfjordtunnelen en viktig brikke, og bør bygges snarest. Flyttet stamveg sparer firefeltsmotorveg Breivika–Vegsund, og da er vi tilbake til bypakken som kan høste denne gevinsten. Miljøgevinster ved kortere reiser og muligheter for kollektivtrafikk, og god effekt for bo- og arbeidsmarkedet for Sula, Ålesund og Giske kommer på plussiden.

Samrøre mellom stamveger og bypakker er ingen god røre.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse