Byutviklingsplaner (bypakker) med formål å bedre trafikale forhold, redusere biltrafikk i sentrum og tilrettelegge for gående og syklende har kommet på ville veier. Prosjektene startet i landets fire største byer, og siden i flere byer som de i vårt fylke.
Planene ser flotte ut når de blir presentert, men har oftest en lei tendens. Kostnadene og tilhørende bompengesatser blir altfor høye. Sistnevnte har medført aksjoner i flere byer, som den i Bergen. Et nytt parti, Bompengepartiet, er etablert og blitt byens største parti i de siste målingene. En tankevekker.
En gryende uro merkes i media og sosiale medier også på våre kanter. Den røde kluten – bompengenivået, skaper støy, men motiverer søk etter alternative løsninger. I Molde har firefeltsmotorveg øst for Molde skapt harme. Det kanskje fineste området i byen blir utfordret av motorvegen.
I Ålesund fikk nylig bypakken knappest mulig flertall i formannskapet, og det forventes jevnt resultat også i bystyremøtet 6 juni. Det oppsiktsvekkende er at 70–80 % går til firefeltsmotorveger. Mange er skeptisk til anslaget på 3 mrd. for firefeltvegen mellom Brevika og Vegsund.
Fellesnevneren for løsningene i Molde og Ålesund er samrøre mellom stamvegen (E39) og bypakkene. De fleste velger den logiske og «vedtatte» løsningen – at stamveger skal trekker mot, men legges utenfor byer og tettsted.
I Molde er Romdalsaksen(RA) god løsning for stamvegen ved å lede trafikken utenom sentrum, slik redusere byens trafikk, og fjerne irritasjon fra de som har reisemål forbi Molde. Meningsmålinger har vist at et flertall ønsker Romsdalsaksen og 7400 har hittil signert krav om utredning på romsdalsaksen.no
På Sunnmøre kan en justert utgave av Storfjordsambandet (SS) være løsningen. RA og SS er 49 km kortere og mange milliard billigere enn Møreaksen og Hafast som stamveg. Gjenbruk av dagens Eiksundsamband og vesentlig billigere tiltak mellom Garnes og Hareid når bru mellom Hareidområdet og Sula bygges blir mulig uten stamvegstatus.
I Ålesundområdet er Borgundfjordtunnelen en viktig brikke, og bør bygges snarest. Flyttet stamveg sparer firefeltsmotorveg Breivika–Vegsund, og da er vi tilbake til bypakken som kan høste denne gevinsten. Miljøgevinster ved kortere reiser og muligheter for kollektivtrafikk, og god effekt for bo- og arbeidsmarkedet for Sula, Ålesund og Giske kommer på plussiden.
Samrøre mellom stamveger og bypakker er ingen god røre.