Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
31 mai 2019 18:30
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Byutviklingsplaner (bypakker) med formål å bedre trafikale forhold, redusere biltrafikk i sentrum og tilrettelegge for gående og syklende har kommet på ville veier. Prosjektene startet i landets fire største byer, og siden i flere byer som de i vårt fylke.

Planene ser flotte ut når de blir presentert, men har oftest en lei tendens. Kostnadene og tilhørende bompengesatser blir altfor høye. Sistnevnte har medført aksjoner i flere byer, som den i Bergen. Et nytt parti, Bompengepartiet, er etablert og blitt byens største parti i de siste målingene. En tankevekker.

En gryende uro merkes i media og sosiale medier også på våre kanter. Den røde kluten – bompengenivået, skaper støy, men motiverer søk etter alternative løsninger. I Molde har firefeltsmotorveg øst for Molde skapt harme. Det kanskje fineste området i byen blir utfordret av motorvegen.

I Ålesund fikk nylig bypakken knappest mulig flertall i formannskapet, og det forventes jevnt resultat også i bystyremøtet 6 juni. Det oppsiktsvekkende er at 70–80 % går til firefeltsmotorveger. Mange er skeptisk til anslaget på 3 mrd. for firefeltvegen mellom Brevika og Vegsund.

Fellesnevneren for løsningene i Molde og Ålesund er samrøre mellom stamvegen (E39) og bypakkene. De fleste velger den logiske og «vedtatte» løsningen – at stamveger skal trekker mot, men legges utenfor byer og tettsted.

I Molde er Romdalsaksen(RA) god løsning for stamvegen ved å lede trafikken utenom sentrum, slik redusere byens trafikk, og fjerne irritasjon fra de som har reisemål forbi Molde. Meningsmålinger har vist at et flertall ønsker Romsdalsaksen og 7400 har hittil signert krav om utredning på romsdalsaksen.no

På Sunnmøre kan en justert utgave av Storfjordsambandet (SS) være løsningen. RA og SS er 49 km kortere og mange milliard billigere enn Møreaksen og Hafast som stamveg. Gjenbruk av dagens Eiksundsamband og vesentlig billigere tiltak mellom Garnes og Hareid når bru mellom Hareidområdet og Sula bygges blir mulig uten stamvegstatus.

I Ålesundområdet er Borgundfjordtunnelen en viktig brikke, og bør bygges snarest. Flyttet stamveg sparer firefeltsmotorveg Breivika–Vegsund, og da er vi tilbake til bypakken som kan høste denne gevinsten. Miljøgevinster ved kortere reiser og muligheter for kollektivtrafikk, og god effekt for bo- og arbeidsmarkedet for Sula, Ålesund og Giske kommer på plussiden.

Samrøre mellom stamveger og bypakker er ingen god røre.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse