Annonse
NTB
Tema
NTB
09 mai 2020 19:30
Del på Facebook
FIN: Peugeot e208 har blitt en stilig småbil. Den vekker minner om 205-modellen fra 1980-tallet, og det er et hederstegn. Peugeot e208 har samme drivlinje som Peugeot e2008, Opel Corsa-e og DS 3 Crossback E-Tense. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FIN: Peugeot e208 har blitt en stilig småbil. Den vekker minner om 205-modellen fra 1980-tallet, og det er et hederstegn. Peugeot e208 har samme drivlinje som Peugeot e2008, Opel Corsa-e og DS 3 Crossback E-Tense. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Elbilen Peugeot e208 har blitt en fin småbil, med noen vinnertriks og et par irritasjonsmomenter.

Peugeot har solgt elbiler tidligere. De hadde iOn, som var bygget av Mitsubishi, og dessuten noen konverteringer av 106 fra bensin til elektrisitet rundt årtusenskiftet. Disse bilene føles en smule steinalder nå, og er strengt tatt ikke rene Peugeot-produkter. Selv om man også kan spore opp den elektriske flerbruksbilen Tepee i Peugeots modellutvalg, oppleves nye e208 nærmest som den første egentlige elbilen fra den franske produsenten.

Som elektrisk småbil er e208 i godt selskap i dagens marked. Biler som BMW i3 og Renault Zoe har vært med oss en stund, og blant nykommerne finner vi Honda e og Mini Cooper SE. Utseendemessig er spekteret bredt, og på mange måter er Peugeot den mest konservative ytre sett.

Det betyr ikke at e208 er kjedelig. Snarere tvert imot. Formen er klassisk småbil, men detaljene er kule, og bilen ser tøff ut. Fronten har vertikale lysstriper, slik de nyeste Peugeotene har, mens hekken er bred og barsk. Testbilen er en e208 GT, hvilket betyr litt ekstra raffe detaljer som 17-tommers felger og svarte lister.

Enkleste versjon starter på 257.000 kroner, mens testbilen så vidt runder 300.000 kroner. Det legger bilen i samme prissjikt som de nevnte konkurrentene, men e208 har et par triks i bakhånd som kan gjøre den mer attraktiv enn de andre.

God kapasitet

Batteripakkene, som er plassert under for- og baksetene, har en samlet kapasitet på 50 kWt. Det er det bare Renault Zoe som kan matche. Rekkevidden er oppgitt til 34 mil, fire mer enn i3 og fire mindre enn Zoe, men mer enn 10 mil bedre enn Honda e og Mini.

Det som skyver e208 ytterligere fram i køen, er ladefarten. e208 klarer 100 kilowatt, dobbelt så mye som Zoe og i3, noe som gjør at man barberer ned ventetiden på en ladeplass betraktelig.

Den oppgitte rekkevidden virker nesten realistisk. Ved helt vanlig kjøring i normalmodus er i hvert fall 30 mil oppnåelig. Batteri- og rekkeviddeinformasjonen man får på instrumentpanelet, er litt unøyaktig. Rekkeviddeestimatet er veldig lett påvirkelig, slik at det vil variere med mange mil etter hva slags topografi man nettopp har kommet seg gjennom.

Parallelt med dette har man en indikator à la det man har i en konvensjonell bil, som viser hvor mye som er igjen på batteriet, med en strek som kryper nedover. Sjåfører som venner seg til å kombinere rekkeviddeestimatet med gjenstående batteritid, vil nok treffe greit med rekkevidden.

Artig personlighet

At testbilen leveres med et GT-merke, gir forhåpninger om en kvikkas av en bil. Det stemmer delvis. Selvsagt har den elbilens umiddelbare effekt, slik at den spoler raskt opp til 50 kilometer i timen, så dabber det litt av, men hundre nås på respektable 8,1 sekunder.

Ønskes en bil med kjapp respons, har e208 en sportsinnstilling som bidrar til å stramme til styringen og gjøre gassresponsen mer umiddelbar. Dette gir den lille bilen en artig personlighet. Samtidig skal man huske på at batteriene gjør bilen er forholdsvis tung, størrelsen tatt i betraktning. En vekt på rundt 1,5 tonn med fører er noe man kan kjenne i svinger.

Understellet er forholdsvis stivt, men ikke verre enn at komforten er innafor. Den korte akselavstanden fører til at ujevnheter merkes godt, men sånn er det når det bare er 250 centimeter mellom for- og bakhjulene. Lydisoleringen er ikke all verden, både vind- og hjulstøy er en del av kjøreopplevelsen. Noe som ikke er uvanlig i en småbil.

Ratt-trøbbel

Det som er mer irriterende, er Peugeots idé om at et bitte lite ratt gir plass til skjermen foran føreren, slik at man skal kunne se den over rattet. Følgefeilen her er at man har begrensede muligheter til å stille rattet. Det må stå ganske lavt, dermed er det vrient å finne en god sittestilling. Gjennom hele testperioden surret vi med å finne en kombinasjon som var god, uten noensinne å treffe blink. Bilen har også en superirriterende alarm som går av hvis man setter fra seg bilen uten å aktivere håndbrekket.

Kvalitetsmessig føles dog interiøret veldig bra. Det ser litt speisa ut, noe som passer en fransk bil, og materialer og byggekvalitet er på et høyt nivå. Brukervennligheten på alle skjermfunksjonene er midt på treet. På den positive siden er dette noen man sikkert venner seg til over tid.

Konkurrent på vei

I det elektriske småbilsegmentet skinner e208 sterkt. Både teknologisk og estetisk er den per i dag helt i teten, mens prisen ligger i samme landskap som konkurrentenes.

Men vær klar over at en viktig konkurrent snart kommer på markedet, nemlig Opel Corsa-e. I praksis er dette samme bil, men med et annet karosseri og interiør.

Tekniske data

Peugeot e208 GT
Pris: 303.600.-
Pris testbil: 309.600.-
Motor: Elmotor. 136 hk 260 Nm.
Batteri: 50 kwh
Maksimal ladefart: 100 kW
Toppfart: 150 km/t
Aks: 8,1 sekunder
Rekkevidde: 340 km.
Mål (LxBxH): 4055/1745/1430 mm
Bagasjeplass: 265/1106 liter
Vekt: 1455 kilo

Pluss og minus

+

Kult utseende
God ladefart
Konkurransedyktig rekkevidde

Vanskelig dashbord

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse