Hvert år regner Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ut de faktiske årlige kostnadene for ulike biltyper. Elbiler er billigst, mens ladehybrider kommer overraskende dårlig ut.
OFV tar for seg personbiler på fem forskjellige prisnivåer og ser på kostnader til drivstoff, enten det er bensin, diesel, elektrisitet eller kombinasjonen bensin og elektrisitet. I tillegg inkluderes rentekostnader, forsikring og servicekostnader.
Bilene er delt inn i prisnivåene 200.000, 400.000, 600.000, 800.000 og én million kroner.
400.000-nivået
På prisnivået 400.000 kroner har en elbil med 15.000 kilometer kjørelengde per år en kostnad på 76.000 kroner årlig. Mens en bensinbil på samme nivå har en kostnad på 98.000 kroner.
– For mange vil det trolig være overraskende at en ladbar hybridbil har omtrent like store kostnader per år som en ren bensinbil. Kostnadene for en dieselbil til samme pris og med samme årlige kjørelengde, utgjør drøyt 96.000 kroner per år, skriver OFV i undersøkelsen.
Verditap
Det samme mønsteret viser seg i de andre prisklassene også. Kostanden er høyere jo dyrere bilen er, men elbilen er fortsatt billigst i drift.
– Når det gjelder fremtidig kostnadsutvikling, er dagens situasjon preget av noe usikkerhet. Vi ser at kostnadene ved bilhold i årets beregninger totalt sett har gått noe opp i forhold til våre tidligere kalkyler med hensyn til bensin- og dieselbiler, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV.
Den største andelen av kostnadene er det avskrivningen som står for, altså at bilens verdi taper seg. Størrelsen på verditapet målt i kroner øker med høyere nybilpris i alle eksemplene til OFV. Tilsvarende forhold kommer også fram når det gjelder rentekostnadene, som øker markan med høyere nybilpriser.