Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
16 mai 2020 19:30
Del på Facebook
NY GIV: Ford har de senere årene manglet attraktive drivlinjer i Norge. Med Kuga bør det være noe for nesten enhver smak. Den kan leveres med dieselmotor og som hybrid, mildhybrid eller ladehybrid. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NY GIV: Ford har de senere årene manglet attraktive drivlinjer i Norge. Med Kuga bør det være noe for nesten enhver smak. Den kan leveres med dieselmotor og som hybrid, mildhybrid eller ladehybrid. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Fords nye Kuga er stilig, drivstoffgjerrig og fornuftig på grensen til det kjedelige.

Ford har rutsjet nedover salgsstatistikken de senere årene. I 2015 hadde de en markedsandel på 5,6 prosent i personbilmarkedet, i 2019 var den redusert til 2,6 prosent, og så langt i år er den helt nede på 1,7 prosent. Merket har på denne tiden gått fra å være det femte mest populære i Norge, til nå å ligge på 15. plass.

I de siste årene har Ford har rett og slett ikke hatt noen bilmodeller som har falt videre i smak hos det norske publikummet. Hovedårsaken har vært mangel på drivlinjene dagens bilkunder vil ha. I noen år prøvde de seg med en elektrisk Focus, et halvhjertet forsøk som ikke vakte noen begeistring. Og selv med et greit utvalg SUV-er manglet Ford hybridedrivlinjer, og bilene ble i all hovedsak forbigått i stillhet.

Noe er på gang

Selv om det ikke ser sånn ut fire måneder inn i 2020, kan dette være året det snur for Ford.

Det første tegnet på at noe er i emning, kommer med en ny Kuga som leveres som ladehybrid. Vi snakker om en middels stor SUV, noe nordmenn liker, med en drivlinje som henger med i tiden. Snedig nok kommer det enda en mellomstor SUV senere i år, som faktisk kan dytte Ford opp bland Norges mest populære merker. Men før elbilen Mustang Mach E er her, er det altså Kuga som gjelder.

Sammenlignet med forrige utgave Kuga ser den nye ut som den kommer fra noen helt andre foreldre. Nå har Kuga blitt en stilig bil, der særlig fronten får den til å virke sporty og fresh, i motsetning til den stutte og litt stusslige versjonen den erstatter.

Dette er ikke en oppdatering, det er en helt ny bil. Utvendig er det mer coupéaktige linjer, og altså en front som rundes av i stedet for å se ut som en låvevegg. Det er vanskelig å si at en SUV i denne størrelsen er lekker, men det er i hvert fall få, om noen, biler i klassen som ser bedre ut enn Kuga.

Kuga er tilgjengelig med bensinmotor og som mildhybrid, og til høsten kommer den som hybrid uten lading. Det er grunn til å tro at ladehybriden blir viktigst. Alle modellene ligger i noenlunde samme prissjikt, noe over 400.000 kroner avhengig av utstyrsnivå, men ladehybriden har mest effekt. Importøren regner med at denne utgaven vil stå for nærmere 75 prosent av Kuga-salget i Norge.

Smart drivlinje

Kuga har en forholdsvis lav samlet effekt sammenlignet med andre ladehybrider i segmentet. 225 hestekrefter blir ikke så mye når Volvo XC60 har 390 og nykommeren Opel Grandland X har 300. Dette er riktignok biler som ligger et stykke over Kuga i pris.

Det er også en annen forskjell. Med mange ladehybrider virker den høye samlede effekten som salgsargument, samtidig kan det være vanskelig å få slike biler til være drivstoffgjerrige. I en Kuga er det ikke effekt og sportslighet som er poenget, noe som understrekes av at den har en trinnløs automatkasse og en temmelig ullen styreenhet.

Det store poenget er at kombinasjonen av elmotor og bensinmotor faktisk gir et imponerende lavt forbruk. Ofte er det slik at bensinforbruket skyter så kraftig i været når batteriet er tomt at forbruket kjapt blir det samme, eller faktisk ofte mer, enn med en tilsvarende bil med en helt konvensjonell drivlinje.

Beskjedent forbruk

I Kuga henter bilen fram eldrift selv om indikatoren viser at det ikke er noe futt igjen i batteriet. Nesten litt magisk. Når batteriet sier det er tomt, slår selvsagt bensinmotoren inn, men i jevn hastighet vil elmotoren ofte ta over – lenge etter at det tilsynelatende er tomt batteri.

Med et ladet batteri går bilen i utgangspunktet vel 5 mil elektrisk, men etter en tur på 16 mil viste det seg at 10 av dem var unnagjort med eldrift. Dermed blir drivstofforbruket temmelig beskjedent. Snaut 0,4 liter på mila under blandet kjøring er det ikke mange av dagens biler med en eller annen form for forbrenningsmotor som matcher.

Kuga som ladbar hybrid framstår da også som en utpreget fornuftsbil. Den er ikke særlig morsom å kjøre, og til å ha så mye hestekrefter er den overraskende treig. Man får drivstoffgjerrig bil som har god innvendig plass og er tvers igjennom praktisk, pakket inn i et fint karosseri, med et nytt Ford-interiør som er langt bedre og mer brukervennlig enn tidligere. Kuga er pen og kjedelig, og bør løfte Fords miserable salgstall fra de senere årene.

Tekniske data:

Ford Kuga 2,5 PHEV ST-line
Pris: 439.000.-
Pris testbil: 506.600.-
Motor: 4 syl. Bensin/elektrisk. 2500 ccm. 225 hk. 200 Nm.
Batteri: 14,4 kWt
Aks: 9,2 sekunder
Toppfart: 200 km/t
Forbruk: 0,14 l/mil
Utslipp: 32 g/km CO2. 40 mg/km NOx
El. Rekkevidde. 56 km
Bagasjerom: 554/1481 liter
LxBxH: 4614/1883/1678 mm
Egenvekt: 1769 kilo
Tilhengervekt: 1200 kilo

Pluss og minus

+

Fin design
God rekkevidde og drivstoffgjerrig
Praktisk

Kjedelige kjøreegenskaper
Lite futt

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse