Tesla har slitt med misfornøyde kunder, men nå begynner de å få orden på serviceopplevelsen. Toyota scorer fortsatt best.
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I år er det den 15. gangen undersøkelsen blir gjennomført. Den omfatter en rekke bransjer, blant annet bilbransjen.
Tesla har tidligere plassert seg et stykke bak på listen, men i år gjør de et byks oppover.
– Det har blitt skrevet mye om hvordan det er å være Tesla-kunde. Vi har blant annet erkjent at for treg utbygging av servicekapasitet førte til uakseptable ventetider for å få verkstedtime for noen år siden, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Han sier videre at de siden den gang har gjort en rekke grep for å forbedre seg, og at det nå kommer til syne på Norsk Kundebarometer.
Toyota aller best
– Ved inngangen av 2020 var det mer enn tre ganger så mange ansatte på service i Norge sammenlignet med starten av 2016. Vi har allerede åpnet tre nye servicesentre så langt i år, og jobber for å kunne åpne flere innen året er omme, sier Roland.
Tesla klatrer fra 51. plass til 16. plass blant alle bedrifter i undersøkelsen og har den største økningen blant bilbedriftene, der de nå er på sjetteplass.
Best i bilbransjen, og på fjerdeplass totalt sett av de 153 bedriftene som er med, er Toyota.
– Vi er virkelig stolte av å ligge på et stabilt høyt nivå i norgestoppen. Utover satsingen på god kundeservice er nok dette et resultat av at våre biler er har lave utslipp, er av en høy kvalitet og møter behovene til det norske folk, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge i en pressemelding.
Nest best i bilkategorien er BMW, med Volvo på tredjeplass.