GLB er en ny idé fra Mercedes-Benz. Antakelig blir denne smarte familiebilen vrien å selge i Norge.
Bilprodusentenes evner til å pønske ut nye bilsegmenter har de senere årene vært nærmest grenseløse, men nådde vel en slags blindvei da det dukket opp kabrioletversjoner av SUV-er. Og når det gjelder SUV-er er det få, om noen, som kan by på flere varianter enn Mercedes-Benz, men de har ingen toppløs. I stedet har det et bredt utvalg fra kompaktstørrelse til diger.
Nå har de funnet plass til enda en, en utpreget praktisk bil som så definitivt har tak, og ikke nok med det: Selv om SUV-en bare er mellomstor, har den mulighet for sju seter. GLB er basert på samme plattform som A-klasse, med 10 centimeter lengre akselavstand, men den er fortsatt kortere enn GLC. Den er dermed den minste fullverdige SUV-en i Mercedes-Benz' modellprogram, og på mange måter den smarteste.
Selve karosseriformen minner om G-klasse og om forgjengerne til GLC, som het GLK, med sin mer firkantede form. Det gjør at bilen er i stand til å utnytte mest mulig av grunnflaten innvendig. Her er det ingen fancy takform som stjeler fra det innvendige volumet.
Dermed har bilen en svært stor kupe, bilens totalstørrelse tatt i betraktning, som Mercedes altså klarer å utnytte så godt at det er mulig å sette inn en tredje seterad. Nå skal det sies at den bakerste raden ikke er anbefalt for folk som er særlig over 165 centimeter høye, men man kan ha med seg et femmer barnelag med innbytter, og da vil det fortsatt være plass til et ballnett i bagasjerommet.
Ikke verst for en bil som er 463 centimeter lang.
Justerbart
Noe av trikset er at seterad nummer to er justerbar i lengderetningen. Dermed kan man frigjøre beinplass til bakre rad når det trengs. Og man kan øke bagasjeromskapasiteten når man skal ha færre passasjerer, men mer last.
En opplagt konkurrent er Volkswagen Tiguan Allspace, som ligger på samme prishylle. De er begge ganske så raffinerte, men interiøret til Mercedes-Benz er det aller beste. GLB har den nyeste skjermen fra Mercedes. Det vil si en lang flatskjerm foran føreren som strekker seg over to tredeler av dashbordet. Den delen som skjules av rattet, består av overgangen mellom de to skjermene, slik at det ikke er noe informasjon som blir borte. Det er alltid behagelig å være i en bil der man skjønner at alt er gjennomtenkt! Som i de andre moderne Mercedes-modellen er selve systemet svært lett å bruke, grafikken er førsteklasses, og visningsvalgene passer for enhver smak.
Lavt forbruk
Kjørekomforten er også strøken. Den er stabil som i en stor SUV, og ujevnt underlag pareres uten at man må tviholde i rattet.
GLB er rett og slett en veldig komfortabel bil, og med testbilens dieselmotor på 150 hestekrefter er den på ingen måte videre sprek – og det skal den heller ikke være. Dette er en smart familiefrakter som skal levere på det praktiske og komfortable, ikke det sportslige.
En såpass beskjeden motor gir også et trivelig drivstofforbruk. På landevei er en halvliter på mila lett innenfor rekkevidde, noe som er pent for en høy bil som veier nær 1,7 tonn.
Koster
Det er veldig lett å anbefale en GLB til familier som trenger litt ekstra plass, men det er noen ganske grove skjær i sjøen, som henger i hop. GLB kommer kun med et utvalg forbrenningsmotorer, her er man altså ikke helt i takt med den norske tidsånden. Det er ingen versjoner med ledning, noe som for øvrig sikkert ville ha fjernet muligheten for en tredje seterad.
Blottet for triks som er tilpasset det norske avgiftssystemet, blir denne bilen en temmelig dyr fornøyelse. Startprisen for en GLB 200d med 150 hestekrefter og firehjulstrekk er 570.000 kroner, og man ender fort opp på nordsiden av 600.000 når nødvendig ekstrautstyr er inkludert.
Det er mye penger, samtidig som GLB er en bil som skal appellere til de fornuftige av oss. De synes neppe det er en briljant idé å bruke så mye penger på en bil som dette i dagens marked.
Tekniske data
Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic
Pris: 546.000.-
Pris testbil: 720.000.-
Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1950 ccm. 150 hk v. 3400 o/min. 320 Nm v. 1400 o/min
Aks: 9,3 sekunder
Toppfart: 201 km/t
Forbruk: 0,57 l/mil
Utslipp: 152 g/km CO2. 19,1 mg/km NOx
Bagasjerom: 565/1800 liter
LxBxH: 4634/1834/1658 mm
Egenvekt: 1660 kilo
Tilhengervekt: 2000 kilo
Pluss og minus
+
Praktisk
Komfortabel
Høyt kvalitetsnivå
–
Prisen
Drivlinjeutvalget
Galleri
https://ksu.no/artikler/tema/100949-fiks-suv-med-tre-seterader#sigProId44b44f64bb