Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
25 juni 2020 13:00
Del på Facebook
ÅRETS SALAT: Denne er god nok til å lages mange ganger i sommer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
ÅRETS SALAT: Denne er god nok til å lages mange ganger i sommer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Ikke fan av kaninfôr? Lag en salat full av smak og kalorier!

Det umiddelbare behovet for grillmat, gjerne akkompagnert av pils i hagen eller parken, er blitt forløst. Hva nå? Jo, salat! Selv starter jeg gjerne å komponere «sommerens salat» hvert år på denne tiden.

Ofte får jeg hang-up på årets versjon. Ett år var det en cæsar-aktig variant med fjordreker, ett annet år en noe mer robust rett av helbakt blomkål som ble kuttet opp og servert med masse god norsk ost. Årets salat ligger an til å bli en søtere variant, servert med salt blåmuggost og mandler. Smaksprofilen er småklassisk, kanskje ikke så veldig barnevennlig, men retten funker til gjengjeld veldig godt som snacks for voksne på sene sommerkvelder.

Pære bruker jeg sjelden, men denne frukten er jo utrolig god – noe jeg blir minnet om hver gang jeg husker å bruke den. Har du veldig modne og søte pærer, kan du høvle dem rå til salaten. Eventuelt kan du kutte pæren i fire og fjerne kjernen, før du pensler bitene med et tynt lag olivenolje og griller dem hardt og raskt over trekull. Når du gir pærene markante, karamelliserte grillstriper og lett røykpreg fra kullet, løfter du smaken av sommer enda et hakk.

Jeg er generelt ganske dårlig på å lage salater som oppfyller forestillingen om «salat» som noe sunt, grønt, rått og kalorifattig – eller det de hardbarkede carnivorene gjerne kaller kaninfôr. I stedet dynger jeg på med godsaker – majones, olivenolje, krutonger, masse ost, bacon, stekt kyllingskinn, bløtkokte egg … Jeg tror faktisk at jeg evner å dytte mer kalorier inn i en «salat» enn i de fleste andre middager vi lager hjemme. Min eneste unnskyldning er at det blir himla godt.

Salat med karamellisert pære, mandler og blåmuggost

Ingredienser (2 personer)

1 pære
2 ss sukker
2 ss smør
2 ss søt vineddik eller epleeddik
10 reddiker
1 bunt krispisalat eller annen god grønn salat
100 g friterte, salte mandler
150 g blåmuggost
0,5 dl rømme
litt fløte til dressing
salt

Framgangsmåte

Vask og rense salat og reddiker. Reddiken skjæres først i skiver og videre i tjukke små staver.

Bland halvparten av osten med rømme. Bruk gjerne en stavmikser for å få blandingen jevn og klumpfri. Juster tykkelsen med litt fløte, og smak til med salt.

Skrell pæren, og del den i to på langs. Bruk en pariserskje eller annet egnet verktøy for å ta ut kjernehuset. Varm en teflonstekepanne til medium varme, og tilsett sukkeret. Når sukkeret har smeltet til lys karamell, legges pærene i med snittflaten ned. La dem få ligge og frese litt til karamellen blir passe mørk og pæren får en fin, gyllen farge. Ta pannen litt av varmen, og tilsett smør og vineddik. La det få koke fint sammen, og la pæren være lun ved servering.

Legg opp salatblader, reddik, noen biter av blåmuggost, lun pære og friterte mandler. Drypp litt av blåmuggdressingen rundt på bladene.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse