Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 juni 2020 19:30
Del på Facebook
BELGISK BLÅ: Lexus UX 300e er i norske butikker til høsten, foreløpig er det preproduksjonsbiler som er til testing i Norge, med belgiske registreringsskilt. Det kan komme noen avvik på den endelige bilen, men det er trolig bare små tekniske justeringer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
BELGISK BLÅ: Lexus UX 300e er i norske butikker til høsten, foreløpig er det preproduksjonsbiler som er til testing i Norge, med belgiske registreringsskilt. Det kan komme noen avvik på den endelige bilen, men det er trolig bare små tekniske justeringer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Lexus’ første elbil kommer hit til høsten. På veien er den svært behagelig, bare synd at turen ikke kan være så lang.

Toyota, og deres premiummerke Lexus, har leflet med batteridrift i en årrekke. Faktisk helt siden forrige årtusen, lengre enn de aller fleste bilprodusenter. I 1997 presenterte de Toyota Prius, en hybridbil som nå har kommet til sin fjerde generasjon.

Det som er litt pussig, er at Toyota ikke har villet ta steget over i ren eldrift. For noen år siden var de til og med sikre på at hydrogenbiler var veien å gå, mens elbilen til nød var brukbar til bybruk.

Men det har tydeligvis rent en god del vann gjennom kraftverkene siden den gang, for nå er konsernet til slutt klare med det som er en helelektrisk bil, og det er premiumavdelingen som får æren av å starte det hele.

Lexus UX 300e er så å si identisk med den eksisterende UX-modellen, som er en hybrid, minus eksosrørene bak. Det er en moderne SUV som er snaut 4,5 meter lang, i samme størrelse som for eksempel Audi Q3.

Kompakt batteripakke

Batteriene er plassert under baksetet og i gulvet under sjåføren. Lexus sier selv at batteriet er «kompakt», noe som også gir et hint om at dette ikke er verdens beste langturbil. Batteripakken er på 54 kWt, noe som er fint fordi det ikke påvirker bilens lastekapasitet – den er faktisk større enn i hybriden – men samtidig litt problematisk fordi rekkevidden blir beskjedne 30 mil. Det er ikke all verden i dagens elbilmarked. Og rekkevidden faller med ytterligere fire mil når man slår på klimaanlegget.

I og med at batteristørrelsen er såpass begrenset, er det for så vidt ikke så farlig at ladefarten er 50 kilowatt, det går ganske fort å få den til 80 prosent uansett.

Hvis man er villig til å se gjennom fingrene med rekkevidden, så vokser UX 300e fram til en skikkelig fin bil. Den er, og føles, betydelig kvikkere enn hybridversjonen. Den elektriske motoren har et helt annet drag, og der den trinnløse girkassen i hybriden lager en forsinkelse på kraftleveringen, er det rett på sak i elbilen.

Behagelig

Komforten, som er god i hybridversjonen, er strålende i elbilen. Elbilens lydløse motor bidrar til en fredelig kupe, og batteriene fungerer som ekstra støyisolasjon der de er plassert lavt mellom akslingene i gulvet. Det lave tyngdepunktet gir i tillegg en veldig fin veiholdning. Man må riktignok, og som vanlig i en Lexus, venne seg til et interiør som er uortodokst, det er elsk eller hat. Samtidig er sittekomfort og kvalitetsfølelse prima.

UX 300e er en bil det er veldig behagelig å kjøre på tur med. Og på langtur er det kanskje ikke så farlig at man må ta seg en strekk og en ladepause når man har kjørt rundt 20 mil? Det er i hvert fall det Lexus kan håpe på at kundene tenker.

Det de også kan håpe på, er at elbilmarkedet begynner å ligne på et normalt bilmarked. Fram til nå har det vært slik at nyheter og rekkevidde trumfer merker, slik at den gamle normen med at kundene var tro mot en bilprodusent, forsvant som vårsnø i solhellingen.

Kostbar

Lexus har en ganske liten, men svært merketro tilhengerskare, som nå kan velge helelektrisk. Dette er folk som er aller mest fornøyde med sine biler, ifølge nær sagt alle undersøkelser om emnet, og det er all mulig grunn til å tro at kvaliteten på elbilen også holder klasseledende standard. Lexus har i hvert fall troen på at de har laget noe som vil holde. Garantien på batteriet er 10 år eller én million kjørte kilometer. Det er solide tall.

Lexus kommer også med en ny vri på temperering av batteripakken, ved bruk av luft i stedet for vann som har vært vanlig til nå. Systemet skal være som et klimaanlegg for batteriene, og skal gi optimal temperatur både i kulde og varme. UX 300e er med andre ord ikke en bil Lexus har slengt sammen på fritiden, bare for å være med på elbilgaloppen.

Problemet er bare at prisen er høy. Bilen kommer omtrent samtidig som Volvo XC40 Recharge, som har 10 mil lengre rekkevidde, dobbelt så mange hestekrefter og trekk på alle fire – ikke bare forhjulene – til så å si samme pris. Da gjenstår det å se om merketilhørigheten er å sterk at Lexus-kundene likevel velger UX 300e når den er i norske butikker til høsten.

Tekniske data

Lexus UX 300e Luxury
Pris: 484.900.-
Motor: Elmotor. 204 hk 300 Nm.
Batteri: 54,3 kWh
Maksimal ladefart: 50 kW
Toppfart: 160 km/t
Aks: 7,5 sekunder
Rekkevidde: 300 km.
Mål (LxBxH): 4495/1840/1545 mm
Bagasjeplass: 367 liter
Vekt: 1850 kilo

Pluss og minus

+

Komfortabel
Høyt kvalitetsnivå
God å kjøre

Snau rekkevidde
Prisen

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse