Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
13 august 2020 13:00
Del på Facebook
NAANBRØD: Lages enkelt hjemme, og toppes med det du liker. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
NAANBRØD: Lages enkelt hjemme, og toppes med det du liker. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Naan-brød er gladkarbo for deg som ikke går på lavkarbo.

Jeg har alltid vært svak for det indiske kjøkkenet, og ettersom jeg er blant dem som fortsatt har et frisinnet «gladkarbokosthold», setter jeg stor pris på naan-brødet som serveres til maten.

Bryter du av små biter, og løfter opp ris og saus til små digge munnfuller, blir det nesten som kanapeer. For ekstra mye smak bør du velge naan med hvitløk, siden det som regel er rikelig penslet med smør.

Naan-brød skal stekes i en ekte tandoor, en leirkrukke-lignende ovn som fyres med ved eller kull. Tandooren blir voldsomt varm, og her tilbereder man også blant annet marinert lam og kylling, tredd på lange grillspyd som stikkes ned i den smale åpningen. Naan-brødet kjevler man ut og legger på en slags pute, som man bruker for å dytte deigen inn på den glovarme veggen i tandooren. Her fester deigen seg, og mens den steker, blåser den seg opp. Det ferdigstekte brødet løftes ut og pensles med smeltet smør, gjerne tilsatt finhakket hvitløk.

Min versjon av denne prosessen ble egentlig til av ren latskap og dårlig planlegging. Jeg lagde naan hjemme og orket ikke vente på at det ble ledig plass i ovnen, så jeg stekte i stedet deigen i en tørr, varm stekepanne. Det fungerte overraskende godt, og veien derfra ble kort til neste idé – å steke naan-brødet sammen med smør som får brune seg. Bingo! Jeg befinner meg nå i en lettvint, herlig naan-virkelighet der jeg ofte tar meg selv i å dagdrømme om sprø naan med smak av smør – og nesten like ofte lager det, uten noe større bryderi.

I ukas oppskrift får brødet hovedrollen, i stedet for å være tilbehør. Til brødet kan du lage en hvilken som helst god topping/dipp – det være seg guacamole, rørt tartar, syltet sopp, karamellisert løk eller ferske reker. Og om du vil spare litt på smøret, kan du steke naan-brødet i tørr panne eller på stekebrett i ovnen. Føler du deg ekstra modig, funker det fint å slenge deigen, som skal være tynt kjevlet, direkte på rødglødende trekull. Dette krever at du følger godt med på steketiden, for brødet brenner seg raskt, men belønningen er et naan-brød som til forveksling ligner det ekte, tandoor-stekte brødet.

Smørstekt naanbrød med krabberøre

Ingredienser (2 personer)

200 g krabbekjøtt
2 ss majones
2 ss rømme
1 bunt estragon
150 g gode tomater
1 sjalottløk
2 vårløk
2 hvitløksfedd
1 sitron
kajennepulver
90 g melk
25 g vann
100 g yoghurt
250–270 g hvetemel
0,5 ts tørrgjær
1 ts bakepulver
0,5 ts natron
0,5 ss sukker
1 ts salt
smør til steking

Framgangsmåte

Varm opp melk og vann til det er lunkent, og rør inn yoghurten. Ha mel, gjær, bakepulver, salt, natron og sukker i en blandebolle eller kjøkkenmaskin, og tilsett den lunkne melkeblandingen. Elt deigen i 5–6 minutter, og la den få heve seg i et par timer, eventuelt over natten i kjøleskap. Del deigen i fire emner som kjevles til tynne, ovale leiver. Stek brødet i panne med eller uten smør, eventuelt i ovn eller rett på glødende kull.

Rens ut krabbekjøttet og se til at det ikke følger med noe skall. Bland krabbekjøtt med rømme og majones, vend inn hakkede tomater, finhakket estragon, løk, hvitløk og vårløk, og smak til med salt, sitron og kajennepepper.

Server brødet omtrent direkte fra pannen. Topp med krabberøren.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse