Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
17 september 2020 13:00
Del på Facebook
TRYGG HAVN: En dessert av tropisk frukt og riskrem kan ikke bli annet enn kjempegodt. Foto: Heiko Junge / NTB Tema
TRYGG HAVN: En dessert av tropisk frukt og riskrem kan ikke bli annet enn kjempegodt. Foto: Heiko Junge / NTB Tema

Vi trenger ikke vente på jula for å spise riskrem.

Hva skal vi ha til dessert? Spørsmålet kan besvares på utallige måter, men for meg finnes det to trygge havner som jeg gjerne legger til kai ved om jeg skulle være i tvil. Den ene er bygd av sjokolade, den andre av tropisk frukt.

Sjokoladedesserten lager jeg med salt karamell og nøtter. Dette er en hedonistisk, deilig og mektig rett, og den blir enda bedre hvis man tilfører et varmt element.

Den tropiske desserten kan for eksempel bestå av flambert ananas med et sting av rød chili og kokos-sorbé. Eller det kan være en pasjonsfrukt-pannacotta med mørk rom, mango og lime. Eller som her, en asiatisk riskrem med mango, lime, koriander og ingefær. Dette er enkle smaker å jobbe med, som samtidig er både eksotiske og utrolig enkle å like.

Riskrem kan lages i utrolig mange varianter. Hvis du går for varianten med friske, asiatiske smaker, slik vi gjør i ukas oppskrift, kan du for eksempel toppe den med en tropisk fruktsalat. Smaksetter du risen med litt mer kjente smaker av vanilje eller varme krydder som stjerneanis eller kanel, passer det godt å toppe med alt fra jordbær til bakte epler, sjokoladebiter, nøtter, kjerner, banan, karamell eller tørket frukt.

Riskremen kan med fordel lages på kokosmelk, da blir den ikke så tung og mektig som den tradisjonelle varianten kokt på helmelk og vendt inn med pisket krem. Har man ikke kokosmelk, er mandelmelk et ypperlig alternativ.

Mangoen skjærer jeg gjerne i løvtynne skiver, omtrent som i en italiensk carpaccio. Løvtynne skiver blir ekstra delikat visuelt sett, det gjelder nesten uansett råvare. Dessuten er kuttejobben et uttrykk for godt kokkehåndverk. Bare tygg på ordet – det finnes liksom ikke noe tynnere enn løvtynt. Ja til mer løvtynne skiver!

Mango med koriandersukker og asiatisk riskrem

Ingredienser (2 personer)

1 mango
1 lime
1 bunt koriander
3 ss sukker
1 stk. sitrongress
1 bit ingefær
1 boks kokosmelk
50 g grøtris eller risottoris
30 g sukker
2 ss yoghurt naturell
1 vaniljestang

Framgangsmåte

Legg risen i en sil, og skyll den noen minutter i kaldt vann for å fjerne det ytterste laget av stivelse som pleier å henge på.

Ha så risen i en kjele, og tilsett kokosmelk, sukker, skiver av ingefær, en delt vaniljestang og et helt sitrongress som bare er knust litt med skjeftet på kniven eller lignende. La dette få putre på lav temperatur mens du rører med en slikkepott. Risen skal bli mør, og massen skal bli til en fast grøt. Juster med ekstra vann om nødvendig. La grøten avkjøles i kjøleskapet.

Plukk ut sitrongresset, vaniljestangen og ingefærbitene, og vend inn yoghurt. Smak til med limesaft.

Finhakk koriander med sukker til et fint, grønt sukker.

Skjær mangoen i løvtynne skiver som anrettes på toppen av riskremen. Dryss på koriandersukkeret til sist.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse