Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
03 oktober 2020 19:00
Del på Facebook
NYE LINJER: Volkswagens elektriske ID-serie har fått et utseende som ikke ligner på de konvensjonelle bilene fra konsernet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NYE LINJER: Volkswagens elektriske ID-serie har fått et utseende som ikke ligner på de konvensjonelle bilene fra konsernet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Volkswagen storsatsing ID. 3 er ikke den beste elbilen på markedet, men den kan likevel bli den mest solgte.

ID. 3 er viktig for Volkswagen. Vi snakker på nivå med Bobla og Golf. Det er bilen som skal få i gang elbilmarkedet for gigantkonsernet. Volkswagen har riktignok hatt elbiler i porteføljen i flere år, med e-Up! og e-Golf, men dette er biler som ikke er bygget som elbiler fra grunnen av. Det er nok strengt tatt bare i Norge de to sistnevnte har solgt i et målbart volum.

ID. 3 er den første modellen i produsentens ID-serie, som i løpet av få år skal ha biler i de aller fleste segmentene merket er representert i per i dag. Modellinjen er basert på en helt ny elbilplattform.

Som kompaktbil ruller ID. 3 ruller inn i samme segment som Golf – for øvrig har de to omtrent ingenting til felles. Elmotoren er montert på drivakselen bak, noe man kan se på selve designet. ID. 3 har nemlig en svært korte snute, siden det ikke trengs plass til en motor under panseret. I tillegg er hjulene plassert langt ut i hjørnene, noe som gjør at Volkswagen kan gi bilen en kupéstørrelse enn Golf.

Bakhjulstrekk

Fra front til hekk er ID. 3 noen centimeter kortere enn Golf, men akselavstanden i elbilen er 14 centimeter lengre. ID. 3 er også noe bredere og høyere. Det merker man innvendig.

I tillegg er gulvet flatt, siden bilen ikke trenger en sentertunnel til drivverket slik konvensjonelle biler har. Det betyr bra med plass i en ellers relativt kompakt bil. Det betyr også en annen ting, som er temmelig uvanlig i dag: Bilen har bakhjulstrekk.

Med moderne elektroniske hjelpemidler vil det trolig bety at ID. 3 ikke kommer til å sladde rundt når vinteren kommer. Bilen har trekkraften på en annen aksling enn styringen, noe som fjerner muligheten for momentstyring, altså at trekkraften drar bilen rett fram når man prøver å svinge. Det gjør også at svingradiusen er veldig god.

Minimalistisk

Under gulvet er det en flatpakket batteripakke på 58 kWt nettokapasitet, som tåler en ladefart på opptil 100 kilowatt. Oppgitt rekkevidde er 42 mil, og for å kjenne på hvordan dette fungerer i praksis, dro vi bilen med på en langtur på 75 mil. Mye av kjøringen var på norsk motorvei, med 100- og 110-fartsgrense, med andre ord ble turen gjort i hastigheter som gir forholdsvis høy luftmotstand.

Oppgitt forbruk er 1,55 kWt per mil, men vi endte opp med et snitt på 1,69. Mye av årsaken til avviket er nok farten, og tre mennesker med hver sin bag, men det innebar en reell rekkevidde på 35 mil. Kanskje en anelse snaut? For det er jo heller ikke slik at man kan ta sjansen på å kjøre den nesten tom, ettersom ladeinfrastrukturen langs våre hovedveier mildt sagt er ujevn – så lenge man ikke har en Tesla.

Komforten i ID. 3 er god. Med sitt lave tyngdepunkt, og så å si alt av vekt mellom de to akslingene, er den veldig fint balansert. Bilen er også bra lydisolert, det er noe veistøy, men det er påfallende mye mer avslappende her inne enn i en tilsvarende bensin- eller dieselbil.

Som i de fleste moderne biler er interiøret temmelig minimalistisk. Skjermen foran føreren er liten, og den viser kun det aller mest nødvendige. I midten er det en berøringsskjerm med en rekke funksjoner. Noe kan nås via noen knapt synlige knapper, mens det meste fordrer en finger på skjermen. Enkelte ting fungerer fint, men et klimaanlegg der man må fram med pølsefingeren for å justere styrke og temperatur vil alltid være mer kludrete enn de gode gamle bryterne og hjulene.

Problemområder

I utgangspunktet har Volkswagen truffet veldig bra med ID.3. Den ser annerledes ut både innvendig og utvendig, uten å være for rar, og har adekvat rekkevidde. Samtidig er det noen problemområder. Bilen har ikke hengerfeste eller mulighet til å ha takstativ. Og går man for en velutstyrt variant, er man ikke langt unna prisen på Polestar 2 eller Tesla Model 3, begge biler som leverer på et høyere nivå når det gjelder rekkevidde og kjøreegenskaper. I tillegg kommer det konkurrenter fra nært hold: Skodas el-SUV Enyaq er rett rundt hjørnet, det samme er den noe større, SUV-aktige Volkswagen ID.4.

Likevel er det grunn til å tro at ID. 3 vil bli en storselger. Volkswagen har fra før av en rekke trofaste Golf-kunder som fort vil se i retning av ID. 3 når de skal bytte bil. I tillegg har selskapet kraft i form at de er en gigantisk bilprodusent som «alle» kjenner til. Så gjenstår det å se om nordmenn som kjøper ny bil, synes hengerfeste og takstativ er nødvendigheter.

Tekniske data

Volkswagen ID. 3 1st Plus
Pris: 394.500.-
Pris testbil: 401.200.-
Motor: Elmotor. 204 hk 310 Nm.
Batteri: 58 kwh
Maksimal ladefart: 100 kW
Forbruk: 1,55 kWt/mil
Toppfart: 160 km/t
Aks: 7,3 sekunder
Rekkevidde: 424 km.
Mål (LxBxH): 4261/1809/1552 mm
Bagasjeplass: 385 liter
Vekt: 1719 kilo

Pluss og minus

+

Komfortabel
Plass
Identitet

Praktiske mangler
Går den langt nok?

Galleri

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse