Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
12 oktober 2020 19:30
Del på Facebook
EN AV FÅ: Polestar 1 er ladehybriden med lengst elektrisk rekkevidde på markedet, og en av få som klarer forslaget til nye krav i statsbudsjettet. Foto: Heiko Junge / NTB Tema
EN AV FÅ: Polestar 1 er ladehybriden med lengst elektrisk rekkevidde på markedet, og en av få som klarer forslaget til nye krav i statsbudsjettet. Foto: Heiko Junge / NTB Tema

I regjeringens forslag til nytt statsbudsjett økes kravet for å få fullt vektfradrag for ladehybrider. I dag må den elektriske rekkevidden være 50 kilometer, mens forslaget øker dette til 75.

Det er det svært få biler på det norske markedet som innfrir. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens database, Kjøretøydata, er det BMW X5 (82 km), Mercedes-Benz CLA (75 km), Mercedes-Benz GLE (99 km), Polestar 1 (110 km) og «tvillingbilene» Suzuki Across og Toyota RAV4 (75 km) som tilfredsstiller det nye kravet. Alle de andre ladehybridene som i dag selges i Norge, ligger under.

Normalen er at bilene matcher dagens grense på 50 kilometer. Ifølge Bilnytt vil det være Audis ladehybrid-versjon av SUV-en Q7 som får den høyeste avgiftsøkningen, på vel 46.000 kroner.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse