Annonse
NTB
Tema
NTB
25 oktober 2020 19:30
Del på Facebook
MYE: Pininfarina Battista har enormt mye krefter, en voldsom prislapp og nå en norsk importør. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
MYE: Pininfarina Battista har enormt mye krefter, en voldsom prislapp og nå en norsk importør. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Selv som avgiftsfri elbil blir hyperbilen Pininfarina Battista er kostbar sak i Norge.

Brooklands Motors AS er Norges første offisielle importør av Bentley, og nå innlemmer de et nytt merke i porteføljen: Automobili Pininfarina.

Og dette merket er enda mer eksklusivt enn Bentley. Automobili Pininfarina er skapt av det som til nå har vært et av verdens mest kjente bildesignselskap. De står bak biler som Peugeot 504 Coupé, Ferrari Testarossa og Alfa Romeo Brera.

Pininfarina Battista er en elektrisk hyperbil som bare har vært vist noen få ganger tidligere før den tok turen innom Norge.

– Dette er en viktig del av det vi ønsker å bygge, sa daglig leder i Brooklands Motors, Christian Gottschalk, under et pressemøte nylig. Gottschalk har tidligere sagt at de jobber med å få inn flere bilmerker, blant annet har Lamborghini vært nevnt.

Han fortalte at de hadde hatt møter med Automobili Pininfarina siden februar.

På videolink kunne konsernsjef i Automobili Pininfarina, svenske Per Svantesson, fortelle at de har jobbet med utviklingen av Battista i tre år.

– Vi ønsker å skyve parameterne i luksusbilsegmentet. Egentlig er de jo de helt overflødige, men vi ønsker å gjøre det bærekraftig, at det ikke bare er sløseri.

Resirkulert

For å oppnå noe av dette er bilen laget av blant annet resirkulerte materialer, og alt som blir til overs av materialer under produksjonen brukes på nytt. Og så er det en elbil, med helt ekstreme ytelser. Motoren har 1900 hestekrefter og et dreiemoment på 2300 newtonmeter fra et batteri på 120 kWh. Her skal de skal ha fått hjelp av den kroatiske hyperbilprodusenten Rimac.

Det gjør at null-til-hundretiden skal være under to sekunder, og 300 km/t nås på 12 sekunder. Rekkevidden skal være på 50 mil, og ladefarten 180 kilowatt.

Prisen er også i hyperklassen, 22 millioner norske kroner, og 26 millioner for den enda mer spesielle Anniversario som ble vist i Norge. Anniversario skal lages i fem eksemplarer, og målet er at det totalt skal lages 150 Battista.

Trolig vil de første bli levert neste år, og den norske importøren håper at i hvert fall én vil finne veien hit.

Etter Battista er planen å lage en SUV, i et langt større antall, til omtrent en tidel av prisen. Med andre ord en luksus-SUV.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse