Nordmenn digger Volvo og elbiler, så merkets første elbil vil trolig selge seg selv. Den byr på masse krefter, god komfort og høy ladekapasitet.
Volvos første helelektriske bil triller inn i et marked som begynner å bli modent også utenfor Norge.
Og Volvoen kommer ikke kjørende alene. En rekke elbiler av typen mellomstor SUV – altså akkurat det familier flest ønsker seg – lanseres framover. Foreløpig har det vært få slike elbiler, men kommer så si alle de store bilmerkene, fra Tesla til Volkswagen, med sine bidrag.
Bommer hårfint
Volvo XC40 P8 Recharge bommer egentlig hårfint på segmentet, bilen er rett og slett i minste laget. Det ville vært sentrumsblink hvis dette hadde vært en XC60. Samtidig trenger man ikke å være oppsiktsvekkende asketisk for å velge XC40 som familiens eneste bil. Den har plass til over 400 liter i bagasjerommet, og barna bør få plass i baksetet omtrent fram til de flytter hjemmefra.
Selv om XC40 så langt har vært en bil med forbrenningsmotor, har modellen helt fra utviklingsstadiet også vært tenkt som en elbil. Derfor har den med seg fikse, elbilspesifikke løsninger – som en frunk foran, der det er praktisk å ha ladekablene. På den andre siden har den ikke flatt gulv i baksetet, der er fortsatt transmisjonstunnelen man trenger i utgavene med forbrenningsmotor.
Balanse
Men bilen føles på ingen måte som et kompromiss, slik mange elbiler som deler utgangspunkt med en konvensjonell bil ofte gjør. Fordi batteriene er plassert i gulvet, mellom akslingene og en kompakt elmotor på hver av akslingene, kjennes balansen i bilen bedre enn i de andre XC40-versjonene.
Noe som er passende, ettersom denne bilen har mye mer krefter enn selv den kraftigste ladehybridversjonen. Elmotorene byr på hele 408 hestekrefter, det er faktisk over selv den Polestar-raffinerte utgaven av V60. Med andre ord er XC40 Recharge den Volvo-modellen som har flest hestekrefter.
Så selv om bilen egentlig ikke ser så veldig heftig ut, gjør den null til hundre på under fem sekunder. Ikke mye gubbebil i det tallet.
Batteriet er på 78 kWt, og det er ingen hemmelighet at bilen teknisk sett er så å si identisk med Polestar 2. De to bilene er utviklet parallelt. Her skal Polestar ta seg av dem som ønsker en mer sporty utseende bil, mens Volvo frir til kunder som ønsker å sitte litt høyt og føler at de trenger noen centimeter ekstra bakkeklaring.
Energibruk
Volvo oppgir en rekkevidde på 42 mil, noe kortere enn Polestar 2, her er det aerodynamikken som spiller inn. Da vi hadde bilen til testing, var det noen få plussgrader og tidvis mye regn. Denne værtypen påvirker tydeligvis energibruken i sterk grad. I brosjyren står det at XC40 Recharge skal bruke 1,88 kWt per mil, det var vi milevis unna, for å si det sånn.
Faktisk var avviket så stort at det var noe i nærheten av forvirrende. Prosentmåleren til batteristatusen sank som bensinnåla i en amcar laget før oljekrisen i 1973.
Etter 18 mil, med en god del landeveiskjøring, viste bilens egen måler at snittforbruket var 2,74 kWt per mil. Nettokapasiteten til batteriet, altså det man kan utnytte til kjøring, er på 75 kWt. Det betyr at rekkevidden under de rådende forholdene bare var litt over 27 mil.
Det vi merket, var at forbruket steg ganske kraftig ved høyere motorveihastigheter. Bilens form er nærmere pappeske enn vanndråpe, dermed blir det mye som skal presses gjennom lufta.
På den positive siden så er tiden man har bak rattet, før det må lades, veldig fin. Til å være en såpass liten bil har den veldig god komfort. Her slipper det inn lite støy, og fjæringen er glimrende kalibrert. Den er svært stabil, og kjennes stram uten at det blir for stivt. Sittekomforten er også i kjent Volvo-stil, hvilket vil si ypperlig. Bilstørrelsen tatt i betraktning er også interiøret av premium kvalitet.
Mange konkurrenter
Som med andre Volvoer er det litt knotete at så å si alle funksjoner styres via en berøringsskjerm. Det stjeler oppmerksomhet fra veien, men det vil gå seg litt til når man blir bedre kjent med menylogikken.
Det som gir XC40 Recharge en stor fordel i det norske bilmarkedet, er at det er en Volvo. Vi liker Volvo, og selv om bilene deres etter hvert har blitt ganske dyre, så blir man aldri sett på som en posør i en Volvo.
Samtidig er prisen kanskje et lite problem. Mange biler som byr på enda bedre rekkevidde og plass, til samme eller lavere sum, er underveis. XC40 Recharge er også noe dyrere enn den nære slektningen Polestar 2.
Likevel, dette blir garantert den mest solgte Volvo-modellen i Norge neste år. Og ettersom Volvo er blant landets aller mest populære bilmerker, ligger det i kortene at trafikkbildet vil få et solid innslag av XC40 Recharge i 2021.
Tekniske data
Volvo XC40 P8 Recharge
Pris: 499.900.-
Pris testbil: 599.892.-
Motor: 2 elmotorer. 408 hk. 660 Nm.
Batteri: 78 kWt
Maksimal ladefart: 150 kW
Forbruk: 1,88 kWt/mil
Rekkevidde: 418 kilometer
Toppfart: 180 km/t
Aks: 4,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4425/1863/1652 mm
Bagasjeplass: 413/1342 liter
Vekt: 2150 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo
Pluss og minus
+
Komfort
Sterk
Kan dra henger og ha takstativ
–
Høyt forbruk
Prisen