Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
10 april 2021 19:30
Del på Facebook
SMOOTH: Mercedes-Benz S-klasse er en diger personbil, men den er samtidig aerodynamisk, med en luftmotstandskoeffisient på 0,22. Detaljer som innfellbare dørhåndtak bidrar til det. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SMOOTH: Mercedes-Benz S-klasse er en diger personbil, men den er samtidig aerodynamisk, med en luftmotstandskoeffisient på 0,22. Detaljer som innfellbare dørhåndtak bidrar til det. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-Benz S-klasse er en ikonisk luksusbil. En ny utgave betyr enda et nytt nivå av utstyr og komfort.

Mercedes-Benz S-klasse er det man må kunne kalle en klassiker i personbilenes øvre sjikt. Samtidig viser den nye utgaven hvordan de andre Mercedes-modellene vil se ut i tiden framover, ikke minst hvordan interiøret vil bli. For det er i S-klasse produsenten tester ut det aller nyeste, før det drysser nedover i modellhierarkiet

Testbilen er i tillegg ganske spesiell. Utgangspunktet er S 400d i lang versjon. Det vil si at den har en sekssylindret dieselmotor som yter 330 hestekrefter, og at karosseriet er hele 530 centimeter langt, drøyt 10 centimeter lengre enn en standard S-klasse. Motormessig kan man gå for enda kraftigere saker, men når det gjelder utstyr, er det vanskelig å se at man kan ta det lengre.

Testbilen har nemlig ikke bare mye standardutstyr, men er også påført ekstrautstyr til den nette sum av 800.000 kroner. Tanken er nok rett å slett og vise hva man faktisk kan gjøre med en bil som dette, hvis bankkontoen bærer preg av å være bunnløs.

Baksetenes gleder

Resultatet er en bilopplevelse som er helt ekstraordinær. Sjelden ser man en bil der baksetepassasjerene er viet så stor oppmerksomhet. Riktignok er det bare er plass til to bak, men de har til gjengjeld seter som er bedre enn det de aller fleste har i stua hjemme. Setene kan justeres i alle retninger. Hvis det ikke sitter noen i passasjersetet foran, kan det skyves helt fram – slik at høyre baksete blir en sjeselong. Rundt setene har man rikelig av fasiliteter, som skjermer og bord, og svært god plass.

Lydanlegget fra Burmester, som koster rundt 100.000 kroner, kan stilles inn i lydsoner. Høyttalere integrert i hodestøttene skal gi en bedre surroundlyd. I tillegg kan sjåføren kan høre informasjon fra for eksempel navigasjonssystemet uten å forstyrre de andre passasjerene. Som en av mange lett pussige detaljer kan man også aktivere en slags bassboks i seteryggene, slik at man får små impulser som følger rytmen i musikken. Det er akkurat så irriterende som det høres ut, og heldigvis fullt mulig å deaktivere.

Kjempeskjerm

Dette er en bil der det er fristende å være baksetepassasjer, men sjåføren får også en ualminnelig luksuriøs opplevelse. Førermiljøet prydes av et helt nytt dashbord. Her er det en skjerm av samme størrelse som tidligere foran sjåføren, samt en ny, diger skjerm som flyter ned fra toppen av dashbordet og til midtkonsollen. Så å si alt styres herfra, men størrelsen gjør at mange funksjoner, som ventilasjon, er konstant tilgjengelige uten å måtte letes fram. Det ser elegant ut, og er mer funksjonelt enn slike heldigitale løsninger normalt er.

I displayet foran føreren kan man få kartvisning i 3D. Her leser systemet av hvor øynene til sjåføren er og tilpasser visningen etter dette. Litt kult, men så uvant at det blir mer forstyrrende enn praktisk. Head-up-displayet på vinduet er lesbart selv med polariserende briller og skal ha en størrelse som tilsvarer en 77-tommers skjerm, uten at vi helt kan forklare hva de mener med det. For det er ikke slik at opplysningene er over hele vinduet.

Uberørt av rufs

Fjæringer og dempere er av et slikt kaliber at veien virker nyasfaltert, og det sier vi etter å ha kjørt på tur i vårløsningen. Lang akselavstand er selvsagt en faktor, men måten understellet absorberer ujevnheter på, er helt spesiell. Man ser at det kommer noe rufsete asfalt, men man kjenner det ikke.

Under vanlig kjøring er motoren knapt hørbar. Dekkstøy og vindsus er også i all hovedsak utryddet. En så stor bil, og av denne typen, er selvsagt ikke videre sportslig, men motoren gjør at bilen aldri føles andpusten. Null til hundre tar 5,4 sekunder. I tillegg har testbilen svingbare bakhjul, som både gjør den smidig i fart og mindre vrien i trange farvann. De har en styringsvinkel på inntil 10 grader, noe som barberer ned svingradiusen betydelig.

S-klasse er, og skal være, en bil for de få. En stor bil der det kan tenkes at eieren har noen til å gjøre kjørejobben og selv slanger seg i baksetesjeselongen. Bilen er samtidig forholdsvis forsiktig i designen. Mercedes ønsker helt tydelig at den ikke skal være mer prangende enn strengt tatt nødvendig. Det er nok likevel en dårlig idé å ankomme i S-klasse og kreve et moderat lønnsoppgjør.

Tekniske data

Mercedes-Benz S 400d 4M lang
Pris: 1.500.900.-
Pris testbil: 2.287.452,-
Motor: 6 syl. Diesel. Turbo. 2925 ccm 340 hk v. 3600 o/min. 700 Nm v. 1200 o/min
Aks: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,73 l/mil
Utslipp: 193 g/km CO2. 30,1 mg/km NOx
Bagasjerom: 540 liter
LxBxH: 5289/1954/1503 mm
Egenvekt: 2015 kilo
Tilhengervekt: 2100 kilo

Pluss og minus

+

Ekstrem komfort
Kvalitetsnivå
Utstyrsnivå

Vel, noe dyr
Mer enn man trenger

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse