Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
11 april 2021 19:30
Del på Facebook
TILBAKE: I år har importen av nesten nye elbiler satt fart, igjen.Foto: Gorm Kallestad / NTB
TILBAKE: I år har importen av nesten nye elbiler satt fart, igjen.Foto: Gorm Kallestad / NTB

For noen år siden var det vanlig med bruktimport av nesten nye elbiler. Nå skjer det igjen.

Elektrisk bruktimport av nesten nye biler ble så å si borte da tilgjengeligheten på nye elbiler i en periode ble langt bedre. I fjor var kun 4,7 prosent av de 5417 bruktimporterte elbilene mindre enn et halvt år gamle, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Nå har plutselig denne type import gjort seg gjeldende igjen. Fra starten av året og til midten av mars har andelen nesten nye, bruktimporterte elbiler økt til nærmere 30 prosent av de bruktimporterte

elbilene.

Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV, tror årsakene blant annet er leveringsproblemer grunnet pandemien, samt produksjonsforsinkelser som et resultat av mangel på batterier og andre komponenter. I tillegg kan det være penger å spare.

– For mange vil det nok være fristende å kjøpe en nesten «ny» elbil som omtrent ikke har vært på veien, framfor en flunkende ny elbil, dersom det er store summer å spare. Særlig hvis ventetiden på en ny elbil er lang.

Bilbransjen i Norge har tidligere uttrykt bekymring for dette, fordi de mener bruktimport av «nye» elbiler i stor skala rammer det norske nybilsalget. Selv om bruktimporten av nyere elbiler er relativt liten sammenlignet med nybilsalget totalt, så er tendensen klar.

Trussel

– Om økningen vil fortsette, gjenstår å se. Men for mange importører og forhandlere av nye elbiler oppfattes nok dette som en mulig trussel mot eget salg, sier Solberg Thorsen.

Flere europeiske land, blant annet Tyskland og Frankrike, har økt støtten ved kjøp av nye elbiler betydelig. Hvis insentivene har kort bindingstid, kan det være fristende å eksportere bilene til for eksempel Norge etter noen måneder.

Hvem som står for importen, er Solberg Thorsen litt usikker på

– Vi har ikke lenger de riktige dataene for å analysere dette i detalj.

Tallene for import hentes i Autosys, som er det norsk motorvogn- og førerkortregisteret fra Statens vegvesen. Informasjon som sier om det er private eller profesjonelle som importerer, er ikke lenger synlig i systemet.

– Uansett er det nærliggende å tro at det i stor grad er bruktforhandlere. Tall fra 2019 viste en fordeling på cirka 80 prosent profesjonelle og 20 prosent private importører.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse