fbpx
Annonse
Annonse
NTB
Tema
NTB
11 april 2021 19:30
TILBAKE: I år har importen av nesten nye elbiler satt fart, igjen.Foto: Gorm Kallestad / NTB
TILBAKE: I år har importen av nesten nye elbiler satt fart, igjen.Foto: Gorm Kallestad / NTB

For noen år siden var det vanlig med bruktimport av nesten nye elbiler. Nå skjer det igjen.

Elektrisk bruktimport av nesten nye biler ble så å si borte da tilgjengeligheten på nye elbiler i en periode ble langt bedre. I fjor var kun 4,7 prosent av de 5417 bruktimporterte elbilene mindre enn et halvt år gamle, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Nå har plutselig denne type import gjort seg gjeldende igjen. Fra starten av året og til midten av mars har andelen nesten nye, bruktimporterte elbiler økt til nærmere 30 prosent av de bruktimporterte

elbilene.

Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV, tror årsakene blant annet er leveringsproblemer grunnet pandemien, samt produksjonsforsinkelser som et resultat av mangel på batterier og andre komponenter. I tillegg kan det være penger å spare.

– For mange vil det nok være fristende å kjøpe en nesten «ny» elbil som omtrent ikke har vært på veien, framfor en flunkende ny elbil, dersom det er store summer å spare. Særlig hvis ventetiden på en ny elbil er lang.

Bilbransjen i Norge har tidligere uttrykt bekymring for dette, fordi de mener bruktimport av «nye» elbiler i stor skala rammer det norske nybilsalget. Selv om bruktimporten av nyere elbiler er relativt liten sammenlignet med nybilsalget totalt, så er tendensen klar.

Trussel

– Om økningen vil fortsette, gjenstår å se. Men for mange importører og forhandlere av nye elbiler oppfattes nok dette som en mulig trussel mot eget salg, sier Solberg Thorsen.

Flere europeiske land, blant annet Tyskland og Frankrike, har økt støtten ved kjøp av nye elbiler betydelig. Hvis insentivene har kort bindingstid, kan det være fristende å eksportere bilene til for eksempel Norge etter noen måneder.

Hvem som står for importen, er Solberg Thorsen litt usikker på

– Vi har ikke lenger de riktige dataene for å analysere dette i detalj.

Tallene for import hentes i Autosys, som er det norsk motorvogn- og førerkortregisteret fra Statens vegvesen. Informasjon som sier om det er private eller profesjonelle som importerer, er ikke lenger synlig i systemet.

– Uansett er det nærliggende å tro at det i stor grad er bruktforhandlere. Tall fra 2019 viste en fordeling på cirka 80 prosent profesjonelle og 20 prosent private importører.

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte