Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
22 april 2021 13:00
Del på Facebook
SMAKEN AV BOUNTY: Kokos og sjokolade er de to nøkkelingrediensene. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SMAKEN AV BOUNTY: Kokos og sjokolade er de to nøkkelingrediensene. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Liker du «Bounty»? Da er dette din dessert.

Dette er ikke første gang jeg lar meg inspirer av godterihylla på butikken. Gjennom årene har jeg laget troikakake, den etter hvert velkjente snickersdesserten og hjemmelaget stratossjokolade i vakuummaskin. En gang jeg var skikkelig godtesulten, ga jeg meg til og med i kast med en variant av Fox og Nox. Her laget jeg en slags pastadeig som ble kjevlet ut på pastamaskin, og fylte dessertravioliene med pasjonsfruktkrem.

Godteridesserter er gøy – både å lage og spise! Og mat skal jo være moro. Det er når man er inspirert og motivert maten blir best. Mot til å prøve ut nye ting skader heller ikke.

Det er fantastisk mye inspirasjon å finne i aviser, blader, kokebøker, brosjyrer og ikke minst på nettet. Men enda mer spennende enn å følge ingredienslista slavisk, er det å prøve å «forstå» retten. Hva er det som er bærebjelkene? Hvordan kan jeg gjøre denne retten litt til min egen, uten å ødelegge grunnmuren fullstendig? Se på deg selv som en interiørarkitekt som jobber etter at selve huset er ferdigstilt. Slik kan du bruk egen kreativitet og subjektive smakspreferanser til å endre retten til din egen kreasjon.

La oss ta ukas dessert som eksempel. Den kan gjennomføres på ufattelig mange vis. Bærebjelkene er smaksbalansen vi kjenner igjen fra sjokoladen i hylla: En majoritet av hvit kokosmasse som utgjør fyllet, balansert med et tynt trekk av bitter, mørk sjokolade. Når du har smaksbalansen klart for deg, kan du begynne å leke deg med konsistenser og temperaturer. Du kan for eksempel bruke kokos-is i stedet for romtemperert kokosmasse, og slå på en rykende varm sjokoladesaus. Eller du kan lage en sukkerbrødbunn med sjokolade, toppet med gelé av kokosmelk, limeskall og sjokolade-is.

Her finnes det ingen grenser, det er bare å utfolde seg!

Kokos- og sjokoladedessert med seig marengs og is

Ingredienser (2 personer)

2 eggehviter
2,5 dl sukker
1 dl vann
1 ts zest av økologisk lime
1 lite beger kokosyoghurt
1 lime
1 boks god sjokolade-is
1 dl kokosmasse
litt lønnesirup

Framgangsmåte

Visp eggehvitene i kjøkkenmaskin til et fast skum. Lag limezest ved å rive det ytterste fargede laget på lime. (Den hvite delet av skallet som ligger innenfor fargen, skal unngås.)

Kok opp sukker, vann og limezest i en tykkbunnet kjele. Varm opp sukkerlaken til den når 120 grader.

Fortsette å piske eggehvitene mens du heller sukkerlaken i en tynn stråle ned i eggehviteskummet. Når all laken er spedd i, lar du maskinen gå til marengsen er avkjølt.

Bruk pose og tyll for å sprøyte marengstopper ut på bakepapir, eller legg bare små rustikke marengshauger på bakepapiret. Dryss godt med kokosmasse på marengsene, bak dem så i ovnen på 130 grader i 15–20 minutter. De skal «sette seg» og få litt lett farge på utsiden. På denne måten vil de være skumaktige og seige ved servering. Om du heller ønsker dem sprø og tørre, baker du dem i ovnen på 100 grader i cirka 40 minutter.

Smak til kokosyoghurten med lønnesirup og limesaft.

Server yoghurten med god, bitter sjokoladeis og de varme marengsene på toppen. Dryss over litt ekstra kokosmasse og litt revet limeskall helt til sist.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse