Cupra vil være noe helt for seg selv. Imaget skal være mer sprekt og sporty enn hos andre merker i Volkswagen-konsernet.
Sjefen for Cupra i Norge, Ole Kristian Ågotnes, understreker at de ønsker å skille seg ut fra mengden. Første modell som får den jobben, er Formentor.
– Cupra Formentor er en perfekt merkevarebygger for oss, med det distinkte Cupra-designet synlig fra alle vinkler. Så følger vår første fullelektriske modell, Cupra Born. Den har et stort potensial til å treffe veldig godt i vårt marked, mener Ågotnes.
Tidligere var Cupra en betegnelse som satt på de sprekeste Seat-modellene. I dag er Cupra skilt ut som en selvstendig produsent, men tilhører altså fortsatt Volkswagen-konsernet. Det betyr at det er tett med konkurrenter som er i slekt, flere av dem bestselgere i Norge – fra merker som Audi, Skoda og Volkswagen.
Ikke bestselger
– Vi kommer ikke til å toppe salgslistene, men bilene som kommer nå, skal være med på å bygge veien videre for Cupra i Norge.
Formentor er det de kaller «SUV-coupé», og blir tilgjengelig med to ladehybrid motorer, på 204 eller 245 hestekrefter. Dette er drivlinjer som man også finner i Volkswagen Golf. Formentor koster henholdsvis 399.000 og 420.000 kroner.
Men det er neste lansering som har det beste potensialet i Norge, elbilen Born. Den bygges på samme plattform som Volkswagen ID.3. Ågotnes deler foreløpig ikke så mange detaljer om modellen, men det er grunn til å tro at den vil ha spesifikasjoner man kjenner igjen fra ID. 3. Born er ventet til Norge i år, og Ågotnes lover mer informasjon om modellen om kort tid.
Cupra skal ikke ha tradisjonelle bilbutikker. Deres eneste fysiske tilstedeværelse i dag er et rykende ferskt visningsrom på Skøyen i Oslo, men handelen skal foregå digitalt via merkets nettside.