Annonse
NTB
Tema
NTB
25 april 2021 19:30
Del på Facebook
SHOWROOM: Cupra satser på å ha lite fysisk tilstedeværelse. Foreløpig begrenset til ett visningsrom på Skøyen i Oslo, hvor den nye Formentor er utstilt. Foto: Importøren
SHOWROOM: Cupra satser på å ha lite fysisk tilstedeværelse. Foreløpig begrenset til ett visningsrom på Skøyen i Oslo, hvor den nye Formentor er utstilt. Foto: Importøren

Cupra vil være noe helt for seg selv. Imaget skal være mer sprekt og sporty enn hos andre merker i Volkswagen-konsernet.

Sjefen for Cupra i Norge, Ole Kristian Ågotnes, understreker at de ønsker å skille seg ut fra mengden. Første modell som får den jobben, er Formentor.

– Cupra Formentor er en perfekt merkevarebygger for oss, med det distinkte Cupra-designet synlig fra alle vinkler. Så følger vår første fullelektriske modell, Cupra Born. Den har et stort potensial til å treffe veldig godt i vårt marked, mener Ågotnes.

Tidligere var Cupra en betegnelse som satt på de sprekeste Seat-modellene. I dag er Cupra skilt ut som en selvstendig produsent, men tilhører altså fortsatt Volkswagen-konsernet. Det betyr at det er tett med konkurrenter som er i slekt, flere av dem bestselgere i Norge – fra merker som Audi, Skoda og Volkswagen.

Ikke bestselger

– Vi kommer ikke til å toppe salgslistene, men bilene som kommer nå, skal være med på å bygge veien videre for Cupra i Norge.

Formentor er det de kaller «SUV-coupé», og blir tilgjengelig med to ladehybrid motorer, på 204 eller 245 hestekrefter. Dette er drivlinjer som man også finner i Volkswagen Golf. Formentor koster henholdsvis 399.000 og 420.000 kroner.

Men det er neste lansering som har det beste potensialet i Norge, elbilen Born. Den bygges på samme plattform som Volkswagen ID.3. Ågotnes deler foreløpig ikke så mange detaljer om modellen, men det er grunn til å tro at den vil ha spesifikasjoner man kjenner igjen fra ID. 3. Born er ventet til Norge i år, og Ågotnes lover mer informasjon om modellen om kort tid.

Cupra skal ikke ha tradisjonelle bilbutikker. Deres eneste fysiske tilstedeværelse i dag er et rykende ferskt visningsrom på Skøyen i Oslo, men handelen skal foregå digitalt via merkets nettside.

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse