It-faktor, kule detaljer og selvsagt noen italienske merkverdigheter. Det nye knøttet er like artig som forgjengerne.
Man skal være bra muggen for å ikke bli glad for å se en Fiat 500. Bilmodellen – og formen – har vært med siden midten av forrige århundre, og er like erkeitaliensk som pasta og Sophia Loren.
Den lille, runde bilen ble først laget fra 1957 til 1975, for så å bli gjenopplivet som en noe større, men formmessig lik bil i 2007. Versjonen fra 2007 lages fortsatt, men nå har den fått en samtidsoppdatering som absolutt gir mening: Den har blitt elektrisk. I det norske bilklimaet er det liten vits i å prøve å selge noe annet enn denne nye versjonen.
Også i estetikken skiller Fiat 500 med elmotor seg en smule fra versjonene med konvensjonell motor, takket være nye lykter og et oppgradert interiør.
Bybil
Oppgraderingen er absolutt av den vellykkede sorten. Lyktene foran er kule, og den tette fronten fantes også på 50-tallsoriginalen, den hadde nemlig motoren bak. Motoren i dagens 500 sitter foran og yter 118 hestekrefter. Det er utrolig nok 105 mer enn den første utgaven hadde for drøyt 60 år siden.
Den typiske eieren av en ny Fiat 500 på 1950-tallet hadde nok ikke et kjøremønster som krevde jevnlige langturer. Slik er det til en viss grad fortsatt. Dette er en bybil, en bil som skal ha lite fotavtrykk og får plass overalt der det er lov til å bruke bil. Skal man ha med familien, må man være få eller små.
Rekkevidden er mer enn tilstrekkelig for daglig bybruk, men de oppgitte 30 milene, som i virkeligheten er mer i retning av 25 mil, gjør at en bilferie vil bli en smule oppstykket. Men man trenger ikke å lade spesielt ofte hvis man kun holder seg i by og omegn. Batteriet er på 42 kWt, omtrent midt imellom det en Mini Cooper SE og en Peugeot e-208 har, biler som prismessig er i samme landskap. Rekkevidden er litt mindre enn det Peugeoten byr på, mens den er noen viktige mil lengre enn Miniens.
Flere versjoner
Fiat 500 er også tilgjengelig i en slags billigversjon, der batteriet er på 23.8 kWt, med en oppgitt rekkevidde på stusslige 18 mil. Denne bilen koster riktignok ikke mer enn 216.000 kroner, men da har man altså en rekkevidde som er mer 2011 enn 2021.
Versjonen med skikkelig batteri starter på snaut 260.000 kroner, og testbilen er den ekstra gøyale utgaven med tak som kan skrelles av med et tastetrykk. En slags mellomeuropeisk spesialitet der vindusrammene står igjen, mens taket krøller seg ned over hattehyllen og tar så å si all sikt bakover. Kabrioleten starter på 290.000 kroner.
Ikke helt perfekt
Testbilen gir oss selvsagt muligheten til å få stekt issen, ettersom man ved kun et enkelt tastetrykk folder ned taket, men det har også en liten bakside: Lydisolasjonen blir heller skrinn mens taket er på, så kjøring i for eksempel en tunnel er som å kjøre med vinduene åpne i en annen bil.
Dette er samtidig noe av essensen i en Fiat 500: Det er en veldig kul bil, hvor ikke alt er helt vellykket.
Videre har Fiaten knapt plass til passasjerer, og bagasjerommet er svært begrenset. Med sin korte akselavstand kommer ikke bilen på særlig vennskapelig fot med humper og dumper. Og knappen som justerer de forskjellige kjøreprogrammene, var merkelig treig i bilen vi prøvde.
Til tross for disse utfordringene er det ikke til å komme bort fra at Fiat 500 er en fin småbil. Å sette seg inn i denne bilen setter farge på en trøtt morgen, og du slipper lettere inn i en rundkjøring med en 500 enn en Tesla. At alt ikke er helt perfekt, er vel det man kaller italiensk sjarm.
Tekniske data
Fiat 500 Icon kabriolet
Pris: 302.780.-
Pris testbil: 336.560.-
Motor: Elmotor. 118 hk 200 Nm.
Batteri: 42 kWt (netto).
Maksimal ladefart: 85 kW
Forbruk: 1,47 kWt/mil
Rekkevidde: 303 kilometer
Toppfart: 150 km/t
0-100: 9 sekunder
Mål (LxBxH): 3631/1683/1527 mm
Bagasjeplass: 185/550 liter
Vekt: 1330 kilo
Pluss og minus
+
En kul bil
Fint interiør
Grei rekkevidde
–
Vindsus
Plass