Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
31 oktober 2021 19:30
Del på Facebook
ELBILLANDET: Norge har den høyeste elbilandelen i verden, og ligger langt foran resten av Europa når det gjelder tilrettelegging og forberedelser til elektriske skiftet, ifølge en ny undersøkelse. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
ELBILLANDET: Norge har den høyeste elbilandelen i verden, og ligger langt foran resten av Europa når det gjelder tilrettelegging og forberedelser til elektriske skiftet, ifølge en ny undersøkelse. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Sammenlignet med andre europeiske land har Norge et svært stort elbilforsprang, ifølge en ny undersøkelse. Elbilforeningen frykter likevel at vi kan bli forbikjørt i løpet av få år.

Hvor klare er de europeiske landene for overgangen til en elektrisk bilpark? Trafikkopplæringsselskapet Zutobi har analysert situasjonen med utgangspunkt i fire parametre: 1) Hvor mye det koster å lade en elbil, 2) prosentandelen elbiler i landet, 3) hvor mye folk søker på nettet etter elbiler, og 4) antall ladestasjoner. Disse elementene er rangert på en skala fra én til ti.

Norge topper soleklart med et snitt på 8,14 poeng, foran Storbritannia med 4,73 og Nederland med 4,68 poeng. Sverige ligger på sjuende plass med 3,3 poeng og Danmark på 26. plass med 2,4. Helt nederst er Tyskland med 1,49 poeng.

– Jeg er overhodet ikke overrasket over at Norge ligger langt foran, vi er jo best i verden når det gjelder utbredelsen av elbiler. I september slo vi nok en salgsrekord med en elbilandel på hele 77,5 prosent. I Norge er elbiler i ferd med å bli det vanlige, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Hun sier elbilsalget i Europa nå er i ferd med å ta av.

– Resten av Europa følger samme salgskurve som Norge, men ligger selvsagt noen år bak i løypa. Tyskland ligger, for eksempel, rundt sju år bak oss.

Kan bli forbikjørt

Bu tror utviklingen i mange land vil gå fortere enn den har gjort i Norge, og tror vi kan bli forbikjørt av flere land innen fem år.

– Vi står på mange måter overfor en total disrupsjon i bilindustrien, og skiftet globalt er ikke så langt unna.

Utviklingen i Norge har vært viktig for overgangen til elbiler, mener hun. Særlig gjennom bruken av insentiver, og resultatene dette har gitt. Den økte etterspørselen gjør også at kostnadene knyttet til produksjon vil synke.

– Det er ikke så lenge igjen til prisnivået globalt vil være det samme for elbiler som fossilbiler, uten politisk støtte, i takt med stadig større elbilproduksjon og billigere batterier. Det er dette verdens bilprodusenter nå forbereder seg på. Norge blir brukt som et test- og læringsmarked, og er et startmarked i Europa for nye merker.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse