Nok et kinesisk bilmerke vil ha en bit av den norske elbilkaka. Men hvilken målgruppe sikter de seg egentlig inn mot?
Det er ikke så rart om du aldri har hørt om bilmerket Hongqi. Riktignok er Hongqi Kinas eldste bilprodusent, men inntil for få år siden var bilene øremerket eliten i landet. Når merket nå introduseres i Norge, er det første gang Hongqi prøver seg utenfor hjemlandet.
Og det er ikke småsaker de tilbyr.
Hongqi E-HS9 er en SUV som er 521 centimeter lang og veier innpå 2,6 tonn. Selvsagt er det en elbil, slik de andre «kinabilene» som har entret det norske markedet den siste tiden har vært. E-HS9 skiller seg visuelt sett ut fra det meste på norske veier, med sin enorme front og grill. Der har bilen visse likhetstrekk med ultraluksusbilen Rolls-Royce Cullinan, noe som neppe er tilfeldig. Designeren bak Hongqi E-HS9 har nemlig bakgrunn fra nettopp Rolls-Royce. I tillegg er det helt tydelig at Hongqi vil framstå som et premiummerke, og da er det ikke noe minus å ha likhetstrekk med den ærverdige britiske bilprodusenten.
Seks eller sju
Følgelig har Hongqi en litt annen tilnærming til elbildesign enn mange andre produsenter, som prøver å gjøre bilene sine mest mulig aerodynamiske. En kjapp titt på E-HS9 forteller at vindtunnelen ikke har stått sentralt i utviklingen av bilen. Skal man finne en bil med en mer horisontal og dominerende front, må man rette blikket mot en trekkvogn.
Bilen vi tester, er en av fire som har blitt flysendt til Norge i forkant av kundeleveringene. Tiden vi fikk ha med bilen Hongqien var ikke lang nok til at vi fikk gjort en skikkelig forbrukstest. Men med så høy vekt og så kantete form er dette naturligvis ikke en bil som går rekordlangt. Batteriet er på 90 kWt, og oppgitt rekkevidde er 46,5 mil.
Klimasoner
Innvendig er det selvsagt romslig, og bilen har tre seterader. I testbilen er det to seter per rad, men man kan også få et midtre rad som tar tre seter. Ellers er interiøret foran dominert av en tredelt, langsgående skjem. Foran passasjeren kan man se på film, noe som kanskje kan være litt forstyrrende for føreren. Her er det også noe som er litt rart: Skjermen foran føreren er tonet ned for den som sitter ved siden av i passasjersetet, men ikke omvendt - føreren er altså ikke beskyttet mot inntrykkene fra passasjerens skjerm.
Materialvalg og utførelse er på premiumnivå, designen er i tillegg ganske bra. Funksjonene på skjermen er ikke helt ferdig trimmet for norske forhold ennå, men importøren lover at dette skal være på plass om ikke lenge. Testbilen har det høyeste av tre tilgjengelige utstyrsnivåer, og har faktisk en egen klimasone for bakerste seterad. Det vil si at passasjerene i baksetet også kan bestemme hva slags temperatur de ønsker, noe som er uvanlig.
På veien er man aldri i tvil om at dette er en svær bil. Man kjenner tyngden i bilens bevegelser. Det påstås at den gjør null til hundre på 4,9 sekunder, men det må i så fall være de tregeste sekundene på markedet.
Uklar målgruppe
For å hanskes med tonnasjen har bilen luftfjæringer. Det gir en god komfort når man flyter rett fram, men ved gasspådrag og full bruk av de 750 newtonmeterne kjennes bilen vel myk, slik at man må temme den med rattet.
Det som er litt pussig med Hongqi E-HS9, er at det ikke er helt opplagt hvilken kundegruppe den skal appellere til. Umiddelbart framstår den som en svær luksus-SUV, men så høyt kvalitetsnivå har den ikke. Prismessig ligger den forholdsvis høyt som elbil, samtidig er den diger og veldig mye billigere enn Tesla Model X eller en tilsvarende fossil-SUV.
Det virket som importøren heller ikke hadde helt klart for seg hva slags folk som ville kjøpe bilen, og at det knyttet seg en viss spenning til dette. Det eneste de er helt sikre på, er at det vil bli levert vel 500 eksemplarer i løpet av den kommende tiden. Det har de nemlig kontrakter på.
Tekniske data
Hongqi E-HS9 Exclusive
Pris: 771.980
Pris testbil: 821.826
Motor: To elmotorer. 551 hk 750 Nm.
Batteri: 90 kWt
Maksimal ladefart: 110 kW
Rekkevidde: 465 kilometer
Toppfart: 200 km/t
0-100: 4,9 sekunder
Mål (LxBxH): 5209/2010/1731 mm
Bagasjeplass: 255/1747 liter
Vekt: 2630 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo
Pluss og minus
+
Mye bil
Mye plass
Bra kvalitetsnivå
–
Slappe kjøreegenskaper
Svulstig