Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
04 november 2021 13:00
Del på Facebook
SMAKSBOMBE: Tropisk, het og karamellisert – denne desserten lyser opp i høstmørket! Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SMAKSBOMBE: Tropisk, het og karamellisert – denne desserten lyser opp i høstmørket! Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Drømmer du om solfylte sydhavsstrender mens høstregnet pisker mot ruten? Da er ananas tingen.

Det er lenge siden forrige gang jeg laget denne desserten. Ofte glemmer jeg helt å bruke de tropiske fruktene, kanskje fordi de er tilgjengelige stort sett hele året. Hodet mitt vil alltid fokusere på sesong. Spesielt her i nord er sesongene viktige, derfor har jeg ikke satt av et eget team med hjerneceller til å tenke på ting som ananas, mango, kokos og pasjonsfrukt.

Men når disse gode sakene plutselig dukker opp i tankene mine likevel, sånn ut av det blå, blir jeg glad. For de tropiske fruktene er fantastiske. Og nå skal jeg si noe sesongbetont likevel: De smaker liksom ekstra godt på senhøsten og vinteren. Én grunn er at råvaretilgangen da er ganske slunken her til lands, sammenlignet med resten av året. En annen grunn er trangen til å drømme seg bort. Den hustrige høsten, med stiv kuling og iskalde, piskende regndråper, med frosne fingrer og mangel på dagslys – alt dette får meg til å lengte til varmere strøk. Og mens jeg drømmer om sol, strand og tropisk varme, finner jeg trøst i en solfylt dessert – for eksempel en variant med ananas, fyrig chili og varme krydder.

Å presentere ukas dessert i form av en hel, robust ananas er ekstra flott. Selvfølgelig er det for mye for to personer, men om du skal ha flere gjester til bords, er det slik du skal gjøre det. En hel, glinsende, karamellisert ananas, som dufter av spennende krydder, gir en innbydende aroma til og spenning til bordet. Serverer du isen for seg, kan gjestene selv skjære av biter og forsyne seg fra den store frukten.

Når jeg lager desserter, er jeg generelt glad i å gjøre det enkelt. Det er oftest nok med to elementer. Som varm eplekake med vaniljeis. Så enkelt, så uslitelig, og så utrolig godt! Hvis de to elementene i tillegg utgjør kontraster med tanke på tekstur – og gjerne temperatur – er man så å si i mål. Ta for eksempel den pakistanske mangoen. Er den i sesong, er den en dessert i seg selv. Legger du til en skje med kokosis, blir opplevelsen himmelsk.

Mange har andre ideer om desserter, og tukler etter min mening for mye. Det visuelle prioriteres på bekostning av smak, slik at unødvendig staffasje og dekor fyller både blikket og munnen. Nei, gi meg heller en iskald rabarbrasuppe med en skje lettpisket krem!

Karamellisert ananas med chili, vaniljeis og koriandersukker

Ingredienser (2 personer)

1 hel ananas
3 kanelstang
8 stjerneanis
1 ss korianderfrø
1 rød chili
10 hel grønn kardemomme
150 gram sukker
4 ss smør
2 lime
1 bunt koriander
4 ss sukker
god vaniljeis

Framgangsmåte

Skjær av bunnen og det ytterste skallet på ananasen. La gjerne toppen være på.

Bruk en teflonstekepanne eller en lav, tykkbunnet kjele. Ha i sukkeret, og la det smelte sakte og rolig på medium varme. Bruk en slikkepott eller tresleiv, og rør forsiktig så karamellen får en jevn, lysebrun karamellfarge. Pass på at karamellen ikke blir for mørk, for da blir den veldig bitter på smak. Om du synes det er vanskelig å se når karamellen er klar, så bruk luktesansen! Du vil alltids kjenne når noe lukter god karamell, og når det starter å lukte «brent».

Legg deretter i ananasen og smøret, sammen med krydder og chili. La ananasen få koke og kose seg i karamellen til den er varmebehandlet hele veien igjennom. Eventuelt kan du bake den i ovn sammen med karamellen på 160 grader i 20 minutter.

Skvis fersk limesaft i karamellsausen når ananasen er ferdig.

Ha koriander og sukker i en morter, og knus blandingen så den blir irrgrønn og aromatisk.

Server ananasen varm, sammen med myk og god vaniljeis toppet med det grønne koriandersukkeret.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse