Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
01 januar 2022 19:30
Del på Facebook
TOPPUTGAVE: M50 er topputgaven av i4-modellen til BMW og den de aller fleste norske kundene har bestilt, ifølge importøren. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TOPPUTGAVE: M50 er topputgaven av i4-modellen til BMW og den de aller fleste norske kundene har bestilt, ifølge importøren. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

BMW i4 har kjøreegenskaper som få andre elbiler kan matche. Men den har også noen sider som ikke er like vellykkede – og du kan uansett bare å glemme å få tak i en ny i 2022.

Mange elbiler er veldig kvikke rett fram, men sliter med vekta når det kommer svinger. Og selv om elbilene er veldig sterke, er det ikke så ofte de er særlig spennende å kjøre. Det er en lydløs og knirkefri opplevelse som ikke engasjerer en som er glad i å kjøre bil.

De elbilene som gir mest glede tilbake til føreren, har så langt vært Audi e-tron GT og Porsche Taycan. Dette er biler som er priset langt over det folk flest har råd til. Nå er det et rimeligere alternativ på markedet: BMW i4.

BMW i4 er BMWs første elektriske mellomklassebil, som størrelsesmessig plasserer seg i nærheten av Tesla Model 3 og Polestar 2. Ved lansering kommer den i to utgaver, i4 edsrive 40 med bakhjulstrekk og i4 M50 med firehjulstrekk. Sistnevnte har 544 hestekrefter, noe som er hele 200 flere enn utgaven med bakhjulstrekk.

Testbilen er en i4 M50. Selv om den er mye rimeligere enn de nevnte bilene fra Porsche og Audi, er den langt fra en billig bil. Startprisen er 580.000 kroner, men en skikkelig utstyrt en koster fort 100.000 mer. Da blir den betydelig dyrere enn en Tesla Model 3 Performance, som er en naturlig elektrisk konkurrent.

En måte å få i4 M50 til å framstå som noe i nærheten av et røverkjøp på, er så sammenligne bilen med den fossile broren BMW M3. Denne starter på drøyt 1,2 millioner og har 34 hestekrefter mindre.

Fossilt slektskap

BMW i4 deler plattform med 4-serie Gran Coupé, dermed har bilen kardangtunnel. Det betyr at i4, i likhet med andre elbiler bygd på fossilbilplattformer, ikke har flatt gulv innvendig. Her blir det snaut med bein- og fotplass til den i midten bak, slik at baksetet i i4 i praksis er best egnet for to personer. Det er også begrenset takhøyde bak grunnet coupéprofilen på taket.

Den innvendig plassen er ikke like god som i et par av de nærmeste konkurrentene, så BMW i4 er ikke helt ideell som familiebil. Den har likevel én ting som er veldig plass- og brukervennlig. En stor bakluke.

Klasseledende

Hvis man kan leve med at det praktiske ikke er helt på topp, er dette en strøken bil. På veien er den helt strålende. Med luftfjæringer bak og et lavt tyngdepunkt – 5 centimeter lavere enn i de fossile brødrene – har bilen en veiholdning som er helt prima. BMW har også klart å gi bilen en følelse av førerinvolvering. Styringen er rask og superpresis, bilen oppfører seg akkurat slik man ønsker, uansett hvor krapp svingen er. Oppsettet er både komfortabelt og stramt, en kombinasjon få klarer bedre enn BMW.

Det er rett og slett en skikkelig gøyal elbil, som kan gjøres ekstra spenstig ved å sette bilen i sportsmodus og aktivere en «boost-funksjon» som gir mer muskler i ti sekunder.

Da vi hadde bilen, var det nullføre. Ved kjøring over noen titalls mil uten å tenke på forbruk, endte vi på et snittforbruk på 2,3 kWt per mil – noe over oppgitt forbruk, men absolutt greit. Det bør gi bilen en realistisk rekkevidde på 40 mil når forholdene ikke er optimale, og det er innafor.

Skjermplanke

At kupeen ikke er så luftig, gir følelsen av at bilen er bygget rundt føreren, og på veien føles den kompakt og smidig. Interiøret er siste generasjon iDrive, med en skjermplanke som går over to tredeler av dashbordet. Her er det helt enormt med valgmuligheter, blant annet app-struktur som er så innholdsrik at det tar tid å bli kjent med alt.

Informasjonen foran føreren følger samme design som tidligere, men er mer fleksibel. Den visuelle utformingen av speedometer og turteller er fortsatt ikke helt leservennlig. Man merker også at sittestillingen er lav. Mens en Tesla Model 3 byr på panoramautsikt, må man her leve med at dashbordet er høyt, og at panseret dukker opp i siktlinjen forover.

På svært mange vis er dette en helt riktig BMW-elbil i denne størrelsen. Den er veldig god på veien, og har svært høy opplevd byggekvalitet. Samtidig lider den litt under å dele arkitektur med en fossilbil, noe som gjør den noe mindre praktisk enn de naturlige konkurrentene. I tillegg kommer en problemstilling til: Hele det første året av produksjonen er bortbestilt, hvilket betyr at nye kunder i dag må vente til 2023 før bilen står i garasjen. Det krever tålmodighet. Og om BMW i4 er den beste bilen å kjøre i sin klasse om ett år, er umulig å si.

Tekniske data

BMW i4 M50 Supercharged Edition
Pris: 699.900.-
Motor: To elektriske motorer. 544 hk. 795 Nm.
Batteri: 80,7 kWt
Forbruk: 1,9 kWt/mil
Maksimal ladefart: 200 kW
Rekkevidde: 510 kilometer
Toppfart: 225 km/t
0-100: 3,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4783/1852/1448 mm
Bagasjeplass: 470/1290 liter
Vekt: 2215 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Både sportslig og komfortabel
Kvalitetsfølelse

Ikke så praktisk
Prisen

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse