Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
08 januar 2022 19:30
Del på Facebook
SUPPLEMENT: Volvo regner med at de aller fleste fortsatt vil gå for XC40 Recharge, mens de som er litt ekstra interessert i design, velger C40. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SUPPLEMENT: Volvo regner med at de aller fleste fortsatt vil gå for XC40 Recharge, mens de som er litt ekstra interessert i design, velger C40. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Volvo C40 Recharge skal fange oppmerksomheten til folk som er litt ekstra opptatt av utseendet.

Ifølge Volvo er C40 den første bilen de har laget som kun kommer som elbil, uten noen fossile alternativer. Det er en sannhet med modifikasjoner, for C40 er en XC40 med litt raffere taklinje – og sistnevnte lages så definitivt med andre drivlinjer enn den elektriske.

Teknisk sett er de elektriske C40 og XC40 like. Det betyr et batteri med 75 kWt anvendbar kapasitet, 408 hestekrefter og firehjulstrekk. Med andre ord snakker vi om en svært kvikk bil, både på vått og tørt. Null til hundre er oppgitt til 4,7 sekunder, altså enda kjappere enn for den angivelig mest sportslige bilen i Volvos sortiment, S60/V60 Polestar Engineered.

Sportslighet er likevel ikke poenget med C40. Kraften kommer mer som en bivirkning av den elektriske drivlinjen, mens kjøreopplevelsen er av den komfortable, ikke brutale, sorten. Understellet er fint satt opp, slik at bilen oppfører seg behagelig. Men på ujevnt underlag kjenner man at akselavstanden er forholdsvis kort.

SUV-coupé

C40 er en hverdagsbil med litt funky design. Den er ganske nøytral når det gjelder kjøreegenskaper, og er slik sett rettet mot fornuftig, daglig bruk. Styringen er litt nummen, slik den typisk er i SUV-er, og sittestillingen er høy, slik folk gjerne vil ha det i dag.

Designen gjør likevel dette til en bil for dem som vil ha det lille ekstra, uten at det tar helt av. Den coupé-aktige avslutningen på taket er et tegn i tiden. Flere andre produsenter, for eksempel Audi, BMW og Volkswagen, byr på samme løsning. At det er litt selvmotsigende å bygge en SUV, som i seg selv er høy, for så å gi bilen en sporty taklinje, er en annen sak.

Den nære slektningen XC40 er veldig Volvo i designen, med et temmelig kantete utseende, slik de svenske bilene har vært i en mannsalder. C40 er mer elegant.

Nullføre

Inni er det fin kvalitet, slik man kjenner det fra dagens Volvo-modeller. Oppsettet er noe enklere enn i de større modellene, men det er funksjonelt og ser bra ut. Systemet på skjermen i midten er basert på Google, noe som blant annet gir bilen glimrende navigasjon. Stemmestyring gjør skjermen utrolig enkel i bruk. Volvo har også ryddet litt opp i menylogikken, så man må ikke lenger sveipe i alle mulige retninger for å finne fram. Nå framstår systemet som svært brukervennlig.

Da vi hadde bilen, var det nullføre og tidvis snø og regn i lufta. Ikke optimale forhold for en elbil, men noe som mange av oss må leve med gjennom vinteren. Vi har tidligere kjørt XC40 i samme situasjon og opplevde at den brukte mye strøm. Ikke overraskende gjør vi samme erfaring med C40. Etter rundt 15 mil med en miks av motorvei, landevei og by var snittforbruket 2,5 kWt per mil. Det er ganske høyt. Med bilens batterikapasiteten betyr dette 30 mils rekkevidde.

Kostbar

Noen vil kanskje innvende at man i tillegg kan hente inn en del på regenerering via bremsemotstand, men det er ikke noen god løsning når det tidvis er sleipt og glatt underlag. Den mer aerodynamiske takformen til C40, sammenlignet med XC40, gir trolig noen prosent bedre rekkevidde, men begge bilene har den samme Lego-fronten som skal presses gjennom kald luft. Det virker også som C40 bruker svært mye energi i tiden etter en kaldstart, så forvarming er opplagt en svært god idé.

C40 kan fungere som en liten familiebil. Plassen innvendig er ganske bra, størrelsen tatt i betraktning, med god beinplass for to i baksetet. Samtidig er sitteputen kort og ryggen ganske rett, så det er mulig voksne folk ikke vil sette pris på en langtur som baksetepassasjerer. Takhøyden er ok, men takformen gjør det noe trangere enn i en XC40. Sikten bakover er også preget av et smalt vindu.

C40 byr på mye kvalitet, men det koster. Man kan få større elbiler til samme pris, så kundegruppen må være av den typen som er villig til å legge i litt ekstra for design og merkevare. Slike folk finnes det ganske mange av i Norge, for som merkevare står Volvo fjellstøtt. De lager ganske dyre biler, men å være Volvo-eier ser ut til å være en form for snobberi som ikke framkaller sinne og misunnelse hos naboen. Biler fra Volvo er som dyre turklær – de møter anerkjennende blikk på utfartsparkeringen.

Tekniske data

Volvo C40 Recharge Twin AWD Pro
Pris: 545.000.-
Pris testbil: 624.580.-
Motor: To elektriske motorer. 408 hk 660 Nm.
Batteri: 75 kWt
Forbruk: 1,88 kWt/mil
Maksimal ladefart: 150 kW
Rekkevidde: 420 kilometer
Toppfart: 180 km/t
0-100: 4,7 sekunder
Mål (LxBxH): 4431/1850/1582 mm
Bagasjeplass: 413/1342 liter
Vekt: 2185 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Kvalitetsfølelse
Komfort

Pris
Forbruk

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse