Nå kommer den første Tesla Model Y som er bygd i Europa. Vi tester bilen, som har enorme krefter, den samme gode plassen og oppgradert nyttelast.
Tesla Model Y, som til nå har kommet i én eneste utgave – Long Range – er Norges desidert mest populære bil så langt i år. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Nå dobles alternativene med Model Y Performance.
Folk som kjenner litt til Teslas modeller, skjønner nok at dette innebærer en ekstra kraftig versjon. Særlig akselerasjonen kan få tupeer til å løsne. Det er en slags tivoliversjon av standardbilene, der fullt pådrag medfører prikking i nakken og sug i magen.
Dette er ikke bil som strengt tatt er nødvendig. Long Range-utgaven er mer enn sprek nok. Men Performance-utgaven er et uttrykk for Teslas filosofi om å vise at elbiler kan være vel så heftige som de som går på fossilt drivstoff.
Og når det gjelder akselerasjon, er det vel ingen tvil om dette er en maktdemonstrasjon. Null til hundre tar 3,7 sekunder – det er egentlig helt spinnvilt. Særlig fordi Model Y først og fremst er en romslig, mellomstor SUV, en biltype som svært mange familier foretrekker. Likevel er den altså et halvt sekund kvikkere enn en Porsche 911 Carrera S.
Mer nyttelast
Den ville akselerasjonen er faktisk ikke det største poenget med bilen. Det som er mer interessant, er at Model Y Performance er den første modellen som lages på Teslas nye fabrikk i Berlin.
Og enda viktigere: Tesla har hørt på brukerne av Model Y. Da modellen kom, var et ankepunkt at nyttelasten var for lav, bare 315 kilo. Nyttelast er det man har lov til putte inn i bilen av folk og bagasje, utenom føreren selv. Et kjapt regnestykke viser at fire velvoksne karer ikke kan ha med seg all verden av bagasje med den grensen.
I Model Y Performance er nyttelasten økt til 562 kilo, noe som er rikelig og langt mer enn hos de fleste konkurrentene. I tillegg har bagasjerommet fått lastekroker som kan sikre løs bagasje, og ikke minst har bilen hattehylle. Dette er en klassisk Tesla-manøver: De hører på hva folk forteller at de savner eller ikke liker, og så kommer de med fysiske eller digitale oppgraderinger underveis.
Masse plass
Visuelt sett er det ikke så mye som skiller Model Y Performance fra en Long Range. Den nye er en karbonspoiler på bakluken, 21- tommers Überturbine-hjul, senket fjæring, røde bremser og en rød strek under Long Range-dekalen på bakluka.
Til forskjell fra Model 3 Performance har ikke Model Y Performance et eget kjøreprogram for banekjøring. Det er jo tross alt en familiebil – av den romslige typen.
Bagasjerommet er kjempestort, frunken foran likeså, baksetene har godt med beinplass, og takhøyden er bra. Det er store oppbevaringsrom i kupeen, og ellers er interiøret minimalistisk.
Så å si alt av funksjoner ligger i skjermen. Det er ikke alltid så praktisk, men her er brukervennligheten svært god, så det fungerer likevel temmelig bra.
Sammenlignet med andre familiebiler har Model Y Performance et ganske stramt understell, som ikke er justerbart. Dette skal hjelpe den to tonn tunge bilen i svinger, men det går litt utover komforten. Lydisoleringen er heller ikke den beste, og med så feite valser blir det også litt ekstra hjulstøy.
Strekke seg etter
Et annet område som kan være litt trøblete for noen, er setene. De har en ganske kort setepute som ikke er justerbar. Med en realistisk rekkevidde på nærmere 50 mil er det heller ikke slik at man må stoppe spesielt ofte, så langbeinte kan bli litt slitne i beina på langtur.
Rekkevidden er så å si den samme som for Long Range, og som med alle andre Tesla-modeller er energibruken lav. På en snaut 20 mil lang tur, med motorveihastigheter og ganske mye akselerasjon – det blir gjerne slik med en bil som dette – hadde bilen et snittforbruk på 1,58 kWt per mil. Nå skal det sies at det var tørre og vårvarme forhold under testen, men dette er uansett lavt sammenlignet med svært mange andre elbiler.
Model Y Performance er i utgangspunktet noe dyrere enn Long Range. Men den har mer standardutstyr, inkludert felgene, som gjør at den knapt blir dyrere enn en Long Range som er fylt opp med samme utstyr. Legger man så til at det ikke finnes noen elbiler i klassen som er mer energi- og plasseffektive eller raskere, blir konklusjonen opplagt: Model Y Performance, med sine skarpe kjøreegenskaper, setter en standard konkurrentene må strekke seg etter.
Tekniske data
Tesla Model Y Performance
Pris: 589.900.-
Pris testbil: 599.900.-
Motor: To elmotorer. 534 hk 660 Nm.
Batteri: 76 kWt
Maksimal ladefart: 250 kW
Rekkevidde: 514 kilometer
Toppfart: 250 km/t
0-100: 3,7 sekunder
Mål (LxBxH): 4750/1920/1624 mm
Bagasjeplass: – /1900 liter
Vekt: 1997 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo
Pluss og minus
+
Plass
Vilt sprek
Kjøreegenskaper
–
Stram
Alle funksjoner på én skjerm