Den internasjonale prøvekjøringen av ny Kia Niro gikk nylig av stabelen i Norge. Vi tok bilen med på en runde.
Dagens utgave av Kia Niro kom i 2016, og elbilversjonen ble lansert i 2018. I løpet av disse årene har det blitt solgt 310.000 eksemplarer av bilen i Europa, herav rundt 10.000 i Norge. Her til lands har de aller fleste vært elbilen.
– Vi tør ikke gi ut noen salgsmål for den nye Niroen. Vi vet ennå ikke hvor mange vi får. Men vi vet at det er mange som har Niro i dag som kanskje ønsker å bytte til den nye. Vi mener den passer til små og store familier, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Niro skal fortsatt komme både som hybrid og elbil, men det er elbilen som er desidert mest interessant for det norske markedet.
Den kommende utgaven har en hel ny ytre design. Bilen har blitt 2,5 centimeter bredere, akselavstanden er økt med to centimeter, mens lengden har økt med 6,5 centimeter. Høyden er den samme. Dette gir bilen litt bedre plass i kupeen.
Lik effekt
Effekt og batteristørrelse er lik det man finner i den utgående varianten, med 204 hestekrefter og et batteri på 64 kWt. Det betyr at rekkevidden også er så å si lik, med 46 mil. Men den nye versjonen har varmepumpe, som gjør at lading om vinteren blir mer effektivt da batteriet kan forvarmes. Man kan også optimalisere batteritemperaturen via navigasjonen, slik at ladestoppene tilpasses når man er på tur.
Under prøveturen på snaut ti mil, som på ingen måte var laget for økonomisk kjøring, ble snittforbruket 1,49 kWt per mil.
Bilen kommer med fem utstyrsnivåer, med priser fra 379.900 til 449.900 kroner. Da forrige utgave kom, var det langt færre konkurrenter, men i dag vil den gå rett i kamp med biler som blant annet Volkswagen ID. 3, Cupra Born og Renault Mégane E-tech.
Bilene som nettopp var i Norge, var prototyper, men de skal ikke skille seg fra det ferdige produktet når bilen settes i produksjon. Nye Niro som ladbar hybrid kommer ifølge importøren hit til høsten, mens elbilen skal være klar i desember.