Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
13 august 2022 19:30
Del på Facebook
SMÅTT: Citroën Ami er snaut 2,5 meter lang og er en mopedbil med en liten elmotor. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
SMÅTT: Citroën Ami er snaut 2,5 meter lang og er en mopedbil med en liten elmotor. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Citroën Ami er knøttliten og vekker oppsikt. En sjarmør i plast som verken er bil eller moped, men noe midt imellom.

Citroën Ami har fire hjul, pedaler og ratt, men det er ikke en bil. Citroën kaller farkosten et «mobilitetsobjekt». Mange andre, blant annet vognkortet, sier det er en moped med fire hjul. Det betyr at Ami kan kjøres av 16-åringer med mopedlappen.

Annonse
Annonse

Det er et knøttlite kjøretøy, 2,4 meter langt, med et karosseri i plast og en vekt på under 500 kilo. Toppfarten er begrenset til 45 kilometer i timen, og Ami kan selvsagt ikke kjøres på motorvei. Innvendig er det to seter, ganske smale sådan, og et dashbord som bare har det aller mest nødvendige av informasjon og funksjoner. Det vil si speedometer og rekkevidde, i tillegg til mulighet for å sette på varme.

Da vi hadde bilen, var det varmt, og vi ventilerte ved å vippe opp sidevinduet, slik man gjorde i 2CV i gamle dager. Ami er i det hele tatt et kjøretøy som er veldig enkelt. Komforten ivaretas kun av at man har tak over hodet. Lydnivået er overraskende høyt når man tar i betraktning at motoren er elektrisk, og man tenker at det egentlig er like greit at toppfarten er begrenset til 45 km/t.

Alternativ til moped

Riktignok var vi oppe i 55 km/t ned en bakke, og det gikk rykter om at noen hadde fått doningen opp i 85 ved å sette den i fri og trille ned en enda lengre bakke, noe som framstår som dristig. For dette er rudimentære greier, laget for å flytte folk over kortere avstander. Batteripakken byr på en rekkevidde på drøyt sju mil.

I utgangspunktet er det lett å tenke at kjøretøyet er laget for bruk i by. Liten og snerten som den er, er det ikke noen sak å lukeparkere en Ami, den dekker omtrent halve parkeringsfeltet. Men selv om det er en moped, er det ikke slik at man kan sette den fra seg overalt, mopeder må også følge vanlige parkeringsregler. Og i for eksempel Oslo, som andre i andre byer av en viss størrelse, er ikke lenger indre by designet for kjøring. Det ville vel også vært lite ønskelig å fylle opp bysentraene med biler og billignende farkoster, uansett hvor små de måtte være.

Fascinerende

Sånn sett fungerer Ami bedre i områdene litt utenfor sentrum, og kanskje aller best utenfor bygrensen, der mange bruker moped for å komme seg rundt. For om Ami føles liten i Sinsenkrysset, så er den betydelig større enn en moped. Med et karosseri, selv om det er i bøtteplast, oppleve man en helt annen trygghetsfølelse enn på en sykkel. I tillegg holder man seg tørr når det regner, og om vinteren kan man få på vinterdekk og kjøre videre.

Selve konstruksjonen er i tillegg ganske fascinerende. Ami er helt lik foran og bak, kun forskjellig farge på lyktene viser hvilken vei den skal kjøre. Dørene er hengslet speilvendt, det er med andre ord gjort så enkelt og dermed trolig så billig som bare mulig. De smale setene kan skyves i lengderetningen, men særlig behagelig blir det aldri, noe som går greit ettersom dette ikke er en bil som skal på langtur.

Annonse
Annonse

Franske bilprodusenter har en lang historie med ymse småbiler. Renault har i flere år vært på banen med Twizy, som er en slags krysning mellom sykkel og bil. Ami er litt mindre eksperimentell, mer bilaktig, og skal konkurrere med mopedbilene – med et ess i ermet.

Lav pris

Den norske Citroën-importøren anslår en pris som ligger under 100.000 kroner, noe som er betydelig lavere enn for de aller fleste mopedbilene på markedet i dag. I løpet av høsten vil den nøyaktige prisen bli klar, og da vil importøren også åpne for salg, med levering neste år. Det er også ventet at utgaven som kommer hit, er en noe oppgradert versjon, trolig med bedre ventilasjonsapparat og muligens med et litt større batteri.

Importøren forteller om interesse både fra kommersielle aktører som ser for seg at kjøretøyet kan brukes som en slags budbil i bysentra, i en versjon der passasjersetet er erstattet av lasterom, og fra folk som bor i områder der ungdommen bruker moped.

I en tid der all verdens mobilitetsløsninger testes ut, gir Ami mening. I byer kan den gi en mindre værutsatt arbeidsdag for bud og lignende, og på bygda er det et tryggere alternativ til en moped. I tillegg har kjøretøyet et partytriks: Det vekker massivt med oppmerksomhet. Det er mye smil og vinking når man kommer i en Ami, og det er jo trivelig.

Tekniske data

Citroën Ami
Pris: Under 100.000 kroner
Motor: Elmotor. 8 hk. 665
Batteri: 5,5 kWt
Rekkevidde: 75 kilometer
Toppfart: 45 km/t
Mål (LxBxH): 2410/1390/1525 mm
Bagasjeplass: 63 liter
Vekt: 485 kilo

Pluss og minus

+

Ser gøyal ut
Lite fotavtrykk
Tryggere enn moped

Komforten er spartansk
Liten i trafikken

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse