Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
10 november 2022 13:00
Del på Facebook
KOS: Med pannestekt, ostefylt brød, dyppet i en krydret auberginedipp, blir middagen en avslappet kosestund. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
KOS: Med pannestekt, ostefylt brød, dyppet i en krydret auberginedipp, blir middagen en avslappet kosestund. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Auberginen kan virke litt utilnærmelig bak sitt fiolette skall. Men du kan lett beseire den med baking og mosing.

Baba ganoush! Ikke bare er det verdens kuleste navn på en matrett. Det er også såre enkelt og innmari godt. Og det sier jeg selv om aubergine i utgangspunktet ikke er min favorittgrønnsak – vandig, lett bitter, bløt og rar som den er.

Annonse
Annonse

Men med tiden har jeg funnet noen måter jeg synes auberginen kommer til sin rett på. Den ene innebærer grilling. Du bare skjærer auberginen i skiver, omtrent én centimeter tykke. Legg skivene utover på et brett, og salt dem lett på begge sider. La saltet få trenge inn og trekke ut væske og bitterstoffer i en times. Så skylles skivene og presses tørre med et kjøkkenhåndkle, slik at de er klare for en intens runde på grillen. De skal nærmest bli svartbrent på begge sider. Med litt olivenolje og noen dråper sitron er man på god vei til et nydelig måltid.

Å fritere er min andre og kanskje litt mer omstendelige aubergine-teknikk. Her skjærer du auberginen først i to på langs, deretter deles hver halve aubergine i fire like store båter. Disse legges i en bolle og marineres i mandelmelk tilsatt noen fedd knust hvitløk og litt timian. La dem gjerne ligge over natten i melken, plassert i kjøleskapet. Ved servering løftes de ut av melken og rulles de i maisenna eller potetmel. Friter auberginebåtene i forvarmet olje til de er skikkelig sprø og gylne på utsiden, og bløte og saftige på innsiden. Server gjerne med en hummus som dipp.

En tredje og veldig god måte å bruke aubergine på, er å lage en klassisk baba ganoush. Denne tradisjonelle dippen fra Midtøsten er ofte bare grovhakket og rørt sammen, men jeg foretrekker å bruke en stavmikser så man får en fløyelsmyk, kremet konsistens. Dippen kan serveres sammen med alt fra potetgull til mer fjonge «dyppedingser». Den er også deilig som garnityr til en kjøtt- eller fiskerett. Prøv for eksempel varm baba ganoush toppet med et fint stykke grillet fisk.

Om man ønsker å leve litt mer vegetarisk i hverdagen, kan frokostpålegg være en utfordring. Her er det svært nyttig å lage en større porsjon av dippen og oppbevare den i en boks i kjøleskapet. Smør et tykt lag på brødskiven, legg på noen gode tomatskiver, kvern litt fersk pepper over – og du får en nydelig start på dagen!

Baba ganoush og ostetoast

Ingredienser (2 personer)

Annonse
Annonse

1 aubergine
3 hvitløksfedd
6 ss extra virgin olivenolje
2 ss tahini (sesampasta)
1 sitron
salt
2 lavasbrød, ev. tortillalefser
2 never revet gulost
1 ts fennikelfrø
1 ts spisskummen
2 vårløk
2 ss meierismør

Framgangsmåte

Bruk en gaffel eller en spiss liten kniv, og prikk litt i skallet på auberginen. Dette gjør vi for at den ikke skal blåse seg opp og potensielt eksplodere inne i ovnen.

Legg auberginen på et stekebrett eller i en ildfast form, og bak den i ovn på 200 grader i cirka 1–1,5 time. Den skal være veldig godt stekt – mørk og karamellisert på innsiden av skallet, mens fruktkjøttet i midten skal være helt mørt og redusert. Man kan også bake den på en grill, da får man enda mer av den røykte karakteren.

Åpne den ferdigbakte auberginen ved å skjære et snitt fra topp til bunn. Skrap ut innmaten med en skje, og legg den over i en sil der overflødig væske kan renne vekk.

Varm opp hvitløksfedd og olivenolje i en liten kjele, og la det småputre til hvitløken begynner å bli lett brunet og mør. Tilsett auberginekjøttet, tahini, litt salt og sitronsaft. Kjør dette sammen til en jevn puré med stavmikser.

Knus fennikelfrø og spisskummen i en morter. Finsnitt vårløken. Legg revet ost inne i halvparten av brødet, og drysse i vårløken og krydderne. Brett den andre halvparten av brødet over. Stek de ostefylte brødene i panne med smør til osten er smeltet og begge sider er gylne og sprø. Server umiddelbart sammen med dippen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse