Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
27 november 2022 19:30
Del på Facebook
FØRSTE UTGAVE: Nissan Leaf ble lansert i Norge i 2011. Siden den gang er den solgt i et antall som ingen andre elbiler er i nærheten av her til lands. Foto: Øivind Skar / NTB
FØRSTE UTGAVE: Nissan Leaf ble lansert i Norge i 2011. Siden den gang er den solgt i et antall som ingen andre elbiler er i nærheten av her til lands. Foto: Øivind Skar / NTB

Blant elbilene som kjører rundt i Norge, er det aller flest Nissan Leaf.

I disse dager registreres Nissan Leaf nummer 75.000 i Norge. Det gjør den til den desidert mest utbredte elbilen i Norge gjennom tidene. Neste på listen er Volkswagen e-Golf med cirka 48.000 eksemplarer, fulgt av Tesla Model med drøyt 38.000 biler.

Annonse
Annonse

Leaf ble kåret til årets bil i 2011, har blitt oppgradert flere ganger underveis og kom i en ny generasjon i 2017. Den første Leafen her til lands ble levert ut 30. oktober 2011.

– Nissan Leaf har en sterk historie her i Norge. Det er jo sjelden en bilmodell har et såpass langt og godt liv, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef i Nissan.

I inneværende år, til og med oktober, ligger Leaf på 14. plass i registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Stor del av æren

Blant dem som kjører elektrisk, har svært mange har Nissan Leaf som sin første elbil.

Annonse
Annonse

– Leaf har en veldig stor del av æren for elbilenes suksess. Nissan banet vei med denne elbilen. Det eksisterte kun en håndfull masseproduserte og kollisjonstestede elbiler da Leaf kom i 2011, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Ifølge elbilforeningens statistikk er det nå 531.000 elbiler på norske veier, mens den totale personbilbestanden er på 2,9 millioner biler. Ved utgangen av 2011 var elbilbestanden 5381 biler.

– Vi tipper vi når én million person-elbiler mot slutten av 2025, sier Bu.

Hun legger til at det ikke betyr av vi er mål. Det skjer først, mener Bu, når alle kjøretøy har null i utslipp.

– For å komme dit trenger vi fortsatt gode rammebetingelser som sikrer at det er mest lønnsomt å velge og å kjøre elbiler, understreker hun.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse