Fra 1. januar slår de nye bilavgiftene inn. Elbiler til over 500.000 kroner rammes hardest. Handler man raskt, er det mye penger å spare. Her er oversikten over tilgjengelige modeller.
Budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV er i havn, og fasiten er at det fra 1. januar 2023 blir avgifter på nye elbiler. Momsen, som er på 25 prosent, slår inn på kjøpesummer over 500.000 kroner. I tillegg kommer det en vektavgift på 12,5 kroner per kilo med innslagspunkt på 500 kilo.
Dette betyr alle elbiler blir dyrere fra nyttår. Og jo dyrere bilen er i utgangspunktet, desto større blir prishoppet. Ser man for eksempel etter toppmodellen av Porsche Taycan – Turbo S Cross Turismo som starter på drøyt 1,7 millioner kroner – må man fra 1. januar legge på 327.000 kroner til, ifølge en utregning fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Også biler som koster langt mindre enn denne, får et betydelig påslag. En velutstyrt Volvo C40, som nå koster 580.000 kroner, blir litt over 40.000 kroner dyrere.
Det er med andre ord penger å spare på å få bilene registrert før klokkene ringer inn 2023. Men er det noen tilgjengelige elbiler igjen i prisklassen over 500.000? Det har vi sjekket for deg.
Audi, Skoda og Volkswagen
Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Harald A. Møller, sier det finnes noen tilgjengelige biler fra merkene deres i Norge.
Det dreier seg om flere modeller: Volkswagen ID. 4 og ID. 5, der dyreste utgave har en startpris på 515.000 kroner. Audi Q4, der den dyreste versjonen koster fra 607.000 kroner. Audi e-tron som koster mellom 570.000 og 793.000 kroner før ekstrautstyr, og Audi e-tron GT som koster fra 900.000 til 1,3 millioner kroner. I tillegg skal det være noen Skoda Enyaq, priset fra 505.000 til 576.000 kroner.
– Vi anbefaler kundene å ta kontakt med forhandlerne, sier Skovli, som påpeker at det dreier seg om ferdigbygde modeller. Noen av dem står her i landet allerede, andre er på vei til bilhavnene.
Valg av farge, utstyr og drivlinje er med andre ord allerede gjort. Det samme vil gjelde alle merker som har tilgjengelige biler så tett opptil årsskiftet.
BMW
BMW har flere elbilmodeller som koster over 500.000 kroner. Kommunikasjonssjef Marius Tegneby forteller at de har cirka 130 biler som kan leveres innen utgangen av 2022.
Majoriteten av disse er iX. I skrivende stund skal det dreie seg om rundt 100 eksemplarer. Billigste versjon av iX koster i år fra 673.000 kroner, den dyreste 1,16 millioner kroner.
Byd
Byd har to modeller til rundt 600.000 kroner i Norge – SUV-en Tang og sedanen Han. Administrerende direktør i importselskapet RSA, Frank Dunvold, sier det blir vanskelig å få tak i noen av dem før nyttår.
– Det er tynt med biler inne nå. Vi har ingen Tang for umiddelbar levering, men det kan tenkes at det er noen Han i forhandlernettverket vårt.
Ford
– Vi har et begrenset antall usolgte Mustang Mach-E modellår 2022 tilgjengelig med kort leveringstid, med sannsynlig levering i desember, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos den norske importøren.
2022-prisen på Mustang Mach-E er inntil 649.000 kroner.
Hun forteller også at hvis logistikksituasjonen gjør at bilen blir levert i januar, vil Ford-importøren dekke momsen på disse bilene. Vektavgiften må kjøper derimot dekke selv etter årsskiftet.
Hongqi
Hongqi E-HS9 er en stor SUV som koster mellom 600.000 og 800.000 kroner. Den dyreste vil koste 100.000 mer fra nyttår.
– Vi har de aller fleste spesifikasjoner og fargekombinasjoner enten på lager i Drammen eller ute hos forhandler, sier Knut G.H. Aas, administrerende direktør hos importøren.
Jaguar
Jaguar I-Pace koster fra 700.000 til 830.000 kroner.
– Alle våre forhandlere har biler tilgjengelig og på vei, men noen av dem har ankomst meget tett opp til nyttår, sier Fam Christina Gudim, PR-sjef hos Jaguar-importøren.
Kia
Christian Lagaard, kommunikasjonssjef hos Kia i Norge, sier de ikke har noen eksemplarer av Kia EV6 tilgjengelig for levering i år.
Dyreste EV6 starter for øvrig på 592.000 kroner i dag.
Mercedes
Mercedes har en rekke elbilmodeller med en prislapp på mer enn en halv million kroner. Kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen sier det er liten sjanse for å finne en ledig bil.
– På importørs lager har vi ikke det, men det kan være at det eksisterer en og annen bil i forhandlernettet for rask levering, sier han.
Nio
Kinesiske Nio har to modeller på markedet, SUV-en ES8 og sedanen ET7. Begge kan koste godt over 700.000 hvis man går for de best utstyrte utgavene.
– Bestiller du en Nio ES8 eller Nio ET7 nå, får du bilen utlevert før første januar, så det er ikke for sent, sier Asbjørn Mitusch, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Porsche
Porsche Taycan har utgaver som er priset fra 809.000 til 1,72 millioner kroner. Dette er dermed en av modellene som får aller størst prisøkning fra nyttår.
– Vi har fått tilgang på et knippe biler som er tilgjengelige for levering i år. Jeg har ikke eksakt antall, men de fleste forhandlerne har noen få. Så det finnes en absolutt siste mulighet for en tax free Porsche, sier Morten Scheel, administrerende direktør hos den norske importøren.
Voyah
Voyah har akkurat begynt utleveringene av sin første modell i Norge. Voyah Free koster 719.000 kroner.
– Her er det biler tilgjengelig. Enn så lenge har vi alle fargekombinasjoner, og vi kan fortsatt garantere levering før nyttår om du bestiller nå, sier salgssjef Lars Mabro Carlsson.
Volvo
– Vi har både XC40 og C40 tilgjengelig for levering i 2022 dersom man bestiller bilabonnement fra Volvo, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef hos den norske Volvo-importøren.
XC40 koster i dag inntil 570.000 kroner, C40 inntil 579.000 kroner.
Trosby sier det kan være lurt å sjekke med forhandlere eller nettbutikken for å se hva som er tilgjengelig for rask levering.
Xpeng
– Vi har fortsatt noen få P7 igjen som kan leveres før nyttår, sier Knut Arne Marcussen, PR Manager i Xpeng Motors Norway.
Dyreste utgave av Xpeng P7 koster i dag 599.000 kroner.