Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
17 desember 2022 19:30
Del på Facebook
ENTUSIASTER: Lene Holmås Isaksen og Roger Isaksen liker halvgamle bruksbiler så godt at de startet sin egen butikk med slike kjøretøy. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
ENTUSIASTER: Lene Holmås Isaksen og Roger Isaksen liker halvgamle bruksbiler så godt at de startet sin egen butikk med slike kjøretøy. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ekteparet Isaksen slår et slag for de billige og enkle entusiastbilene. De snakker ikke om fortidens drømmebiler, men om hverdagsbilene som var rundt oss for noen tiår siden.

Med entusiastbiler tenker nok de fleste på fancy og kostbare kjøretøy, ofte sportsbiler. Ekteparet Lene Holmås Isaksen (42) og Roger Isaksen (46) ser litt annerledes på det. De er «bilgale» og driver L & R Youngtimers, der de tilbyr litt tilårskomne bruktbiler for de mer beskjedne budsjettene.

Annonse
Annonse

– Vi savnet en butikk med oppnåelige veteranbiler eller youngtimere, altså ikke de bilene du hadde som postere på «gutterommet», som var så kostbare at du nærmest ikke så dem i virkeligheten, sier Roger.

– Vi tilbyr biler i det nedre sjiktet, biler som koster mellom 50.000 og 120.000 kroner, sier Lene.

Youngtimere er biler som langt fra er nye, men som ennå ikke har kommet til stadiet der de regnes som veteranbiler. I dag betyr det i hovedsak biler fra slutten av forrige århundre og litt inn på 2000-tallet.

Bilvirus

Butikken ble åpnet i 2020, først som et deltidsprosjekt. Da et større lokale ble tilgjengelig året etter, ble det en heltidsgeskjeft for Roger, mens Lene hjelper til når det trengs.

Begge to har vært interessert i biler fra de var små, men Roger innrømmer at han har den mest ekstreme interessen.

– Etter 14 år sammen har hun nok blitt smittet av mitt bilvirus.

Roger jobbet tidligere som bilselger i Møller-systemet, men ønsket etter hvert å selge noe annet enn «biler det går tolv av på dusinet». Inspirasjonen til butikken har de hentet fra bilklubbmiljø, biltreff som Cars & Coffee og andre bilbutikker som driver med entusiastkjøretøy.

Hovedvekten av bilene de selger, er fra 80-, 90- og tidlig 00-tall. Dette er biler som dagens middelaldrende folk har vokst opp med, noe som gjenspeiles i at kundene stort sett har rundet 40 år.

40 i året

– Vi selger rundt 40 biler i året, og kundene våre er i all hovedsak vanlige lønnsmottakere. Når en bil koster 50.000 kroner, er det ikke en voldsom investering. Dette er ikke fancy biler, men biler som har affeksjonsverdi, sier Roger.

Annonse
Annonse

Bilene finner de gjerne via jungeltelegrafen, og som oftest i Norge. Faktisk er biler fra tidsperioden de fokuserer på, dyrere i utlandet. Det største markedet for entusiastbiler av denne typer er i Nederland. Der er det et stort marked, som igjen presser prisene opp i hele Mellom-Europa.

– Og husk at en luksusbil fra den gang da, som ikke koster stort i dag, er dyr å holde ved like. Bilene vi selger, er langt rimeligere å holde, sier Roger.

– Det skjer noe når du kommer med en bil som folk kjenner igjen fra noen tiår tilbake. Da vil folk gjerne slå av en prat. Og bilene trenger slett ikke å være helt strøkne, sier Lene.

Billige entusiastbiler som kan stige i pris

Lene og Rogers tips

  • Mini Cooper S (2001 – 2006): – Mini Cooper S er en framtidig klassiker. Kom for 20 år siden. I dag har de en latterlig lav pris. Du kan få dem fra 30.000 kroner og oppover. Ubegripelig at Cooper S ikke er dyrere.
  • GTI-biler fra 1980-tallet: – Det gjelder egentlig alle, fra Daihatsu Charade Turbo og Nissan Cherry GTT til Volkswagen Golf GTI MK2
  • Volvo 480 (1986 – 1995): Bilen er sjelden i Norge, men du finner ok biler fra underkant av 50.000 kroner i Sverige. – Volvo 240 har egentlig alltid vært dyr, og er det ennå. Men flere utgaver, som 480, har gått under radaren.
  • Nissan Laurel: – Denne storbilen fra 1980-tallet har vært litt glemt. Vi ser at den nå er på vei oppover i pris.
  • Audi TT (1998 – 2006): – Første generasjon Audi TT er lavt priset nå, og det er gjerne mange av dem til salgs.

Benny Christensens tips

Benny Christensen er bilekspert i Broom. Han trekker fram to youngtimere som er rimelige i dag, men som han tror kan få en hyggelig prisstigning de kommende årene.

  • Volvo V70 Cross Country, 1997-2000: – Den første bilen i den suksessrike XC-serien het V70 Cross Country og bygde som man forstår på V70. Den hadde firehjulsdrift, økt bakkeklaring og noen litt barske offroad-detaljer.

Bilen er tilgjengelig med to forskjellige bensinmotorer med turbo, på 193 eller 225 hestekrefter.

– Med tanke på prisstigningen andre eldre og litt uvanlige Volvo-modeller har hatt den siste tiden, tyder mye på at denne Volvo-klassikeren også vil stige i pris.

  • Mazda RX8, 2003-2012: – Sportsbil og familiebil i én og samme bil var Mazdas tanke her.

RX8 har wankelmotor og «feilvendte» bakdører.

– Designet er annerledes, men bilen er lett å like. Dessuten er wankelmotoren sprek, men dessverre ikke veldig pålitelig. Veldig mange av bilene har fått ny motor. Jeg tror RX8 er på prisbunnen nå, men at den som de andre RX-modellene fra Mazda vil få et prisløft i nær framtid. Det finnes brukbart med biler til salgs, og et fint eksemplarer er neppe noen dårlig investering.

Bård Risans tips

Etter å ha drevet Rud Vintage Garage i ti år, avvikler Bård Risan forretningen til sommeren. Her har han solgt biler ut fra samme filosofi som L & R Youngtimers.

  • Opel Calibra (1989 – 1997): – Calibra er etterfølgeren til legenden i familien, nemlig Manta. Jeg synes Calibra har fantastiske linjer, og for meg er dette en framtidig klassiker.

Risan tror det særlig er utgaven firehjulstrekk og stor motor, 204 hestekrefter, som har potensial.

  • Peugeot 306 GTI (1993 – 2002): – Meget undervurdert GTI. Løp og kjøp, hvis du finner en som ikke er brukt opp i rally, sier Risan.
  • Nissan 200 SX (1993 – 2000): Dette er en modell som er blitt mye brukt i driftingmiljøer.

– Det har redusert antallet originale biler enormt. Finner du en, så kjøp. Styr unna for hardt trimmede eksemplarer eller forhenværende driftebiler, sier Risan.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse