Neste år fyller Lamborghini 60 år, og for første gang får merket en offisiell importør i Norge.
Det er Brooklands Motors AS i Asker som er importøren. Selskapet har fra før av ansvaret for importen og salget av Bentley, Aston Martin og Pininfarina i Norge. Modellutvalget til Lamborghini består i dag av supersportsbilen Huracan og SUV-en Urus. Aventador-modellen er akkurat ferdigprodusert, og erstatteren er ikke klar.
– Salgshallen blir lokalisert vegg i vegg med Bentley, og verkstedet blir utvidet for å håndtere Bentley og Lamborghini, sier daglig leder Christian Gottschalk.
Både Bentley og Lamborghini er eid av Volkswagen-konsernet, derfor ser Gottschalk for seg at de to merkene vil gi dem synergieffekter både når det gjelder salg og i driften.
– Lamborghini-interessen i Norge har vært stor i en årrekke, men potensialet i merket er ikke tatt ut grunnet mangel på offisiell representasjon. Som autorisert importør og forhandler er det gledelig å kunne fortelle at vi om kort tid har et komplett tilbud innen salg og service for Lamborghini i Norge.
Millionbiler
Så langt i år er det tatt inn ti nye Lamborghini til Norge, omtrent det samme som i fjor, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Dette er altså uten en offisiell importør. Gottschalk sier antallet for neste år trolig blir det dobbelte.
– I 2023 får vi cirka 20 biler tildelt, og mange av disse er allerede solgt. I 2024 håper vi å kunne få tildelt opp mot 30 biler. Flere av disse er også solgt allerede.
Gottschalk sier de akkurat har fått på plass de norske prisene. Billigste Huracan starter på drøyt 3,7 millioner kroner, mens Urus begynner på 3,9 millioner kroner.
Elektrifiseringen av Lamborghini ligger litt fram i tid.
– Først vil Lamborghini elektrifisere modellene med hybride drivlinjer. Elbil antas å kunne leveres i 2027.