Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
05 januar 2023 13:00
Del på Facebook
KLASSIKER: Sjokoladepudding med vaniljesaus blir ekstra godt hvis du lager det selv. Foto: Heiko Junge / NTB
KLASSIKER: Sjokoladepudding med vaniljesaus blir ekstra godt hvis du lager det selv. Foto: Heiko Junge / NTB

Som barn drømte jeg om et voksenliv med dessert hver dag. Og det måtte veldig gjerne være sjokoladepudding.

Sjokoladepudding tar meg rett tilbake til de sjeldne anledningene i barndommen da middagen ble etterfulgt av dessert. Ikke en hvilken som helst dessert heller – men kjøpepudding fra en trekantet pappkartong, med kjøpevaniljesaus fra en tilsvarende kartong. Jeg elsket det! Bare det å klippe hull på den ene siden av triangelet og svuppe puddingen ned i en serveringsskål, var stor stas.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Puddingen hadde, for min unge gane, akkurat passe motstand og akkurat passe mye kakao. Jeg tenkte at når jeg ble stor og tjente egne penger, skulle jeg ha dette til dessert hver eneste dag.

Som voksen vil jeg ha min sjokoladepudding litt annerledes. Men dessert er jeg positiv til! Og nå vet jeg at selv sjokoladepudding kan lages hjemme framfor å kjøpes ferdig. Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt – bare du har litt melk, sukker, sjokolade, kakaopulver og selvfølgelig gelatinplater.

Apropos gelatin: Ferdiggeleen er en annen slager fra barndommen. Men også den er utrolig enkel å lage selv. Bruk cirka 1 plate gelatin per 1 dl væske. Slik kan du lage gelé av det aller meste. Prøv med litt gløgg du har stående igjen fra jula for eksempel. En annen lekker variant er eplejuice med en klunk champagne, gjerne toppet med lettpisket krem.

Tilbake til sjokoladepuddingen. Er god planlegging og struktur i hverdagen et av dine nyttårsforsetter, er denne desserten ideell. Du kan nemlig lage både puddingen og vaniljesausen i stand opptil en uke før det skal spises. Lager du puddingen i porsjonsformer som pakkes godt inn i plastfolie, er det enkelt å briljere år gjestene kommer. Eller hvorfor ikke legge opp til en overraskelse etter en hverdagsmiddag i januar?

Sjokoladepudding med kryddervaniljesaus

Ingredienser (2 personer)

3,5 dl kremfløte
1,5 dl helmelk
100 g sukker
2 ss kakaopulver
0,5 vaniljestang
170 g mørk sjokolade (rundt 50 % kakaoinnhold)
4 plater gelatin

---

2 eggeplommer
1 ts maisenna
1 dl helmelk
1 dl kremfløte
50 g sukker
0,5 vaniljestang
2 stjerneanis
1 kanelstang
0,5 ts malt kanel

---

1 neve brente mandler

Framgangsmåte

Ha fløte, melk, sukker og kakaopulver i en kjele sammen med frøene fra en halv vaniljestang. La den trekke sakte opp i temperatur, den skal ikke koke.

I mellomtiden kan du legge gelatinplatene i bløt i kaldt vann.

Hakk sjokoladen opp, og legg den i en blandebolle. Slå den varme fløtemelken over sjokoladen, og rør godt med visp så alt blander seg jevnt og fint sammen. Når blandingen har kommet ned i cirka 50 grader, kan du tilsette gelatinen som du presser fri for vann. La den smelte og blande seg med sjokoladefløtemelken.

Ta fram skåler, former, glass eller hva du måtte ønske å servere puddingen i. Hell blandingen oppi disse, og la den få sette seg i kjøleskap i minimum 5 timer avhengig av størrelsen på porsjonene.

Så til vaniljesausen. Start med å skille to eggeplommer, og bland dem sammen med maisenna i en bolle.

Kok så opp melk, fløte, sukker, vanilje, stjerneanis og kanelstang. Når blandingen koker, slår du den over eggene under heftig visping. Hell deretter blandingen tilbake i kjelen, og la den få trekke litt på varmen til du merker at den begynner å tykne lett. Sil sausen, og avkjøl den i kjøleskap.

Server puddingen med en raus mengde vaniljesaus, et dryss kanel og hakkede brente mandler.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse