Tesla Model S er kraftig oppgradert, selv om det ikke ser sånn ut. På godt og vondt.
Det er snart ti år siden Tesla Model S kom på det norske markedet. De aller første kundebilene ble levert i august 2013, og Model S er fortsatt her i så å si samme form. Det er en evighet i bilverdenen! Vanligvis tar det maks sju år før en helt ny utgave blir lansert.
Et viktig poeng her er at Model S hele veien har blitt oppgradert – både med en jevn utvikling av batteripakken i nye biler, og ikke minst via digitalt påfyll underveis. Det gir bilene stadig nye og, stort sett, forbedrede funksjoner. «Over lufta»-oppgraderingen er en av mange nyvinninger Tesla har tilført bilbransjen. I dag er digital oppgradering et «must» for alle bilprodusenter som vil følge med i tiden.
For et par år siden ble Model S satt på pause i Norge. Den fantes riktignok på nettsiden, men at det var ikke mulig å bestille bilen. I høst var den tilbake som bestillingsvare, nå i en versjon kalt Plaid.
Helt fra starten har Tesla ment at bilene deres må by på noe som overgår fossilbilene, noe som viser at elbiler er framtiden. Og i kjent Tesla-stil har Plaid noe ekstra. Denne gangen er det spinnville ytelser og et oppgradert førermiljø som er nyhetene.
Må tvinne armene
Tesla har valgt å tukle med en av de mest tradisjonelle stamdelene i en bil, nemlig rattet. I Model S Plaid er rattet rett og slett skrotet, til fordel for noe Tesla har kalt «yoke». En anretning som mest av alt minner om det man finner i et fly, eventuelt på en spillkonsoll.
Med yoken har man egentlig bare har ett eneste rattgrep. I tillegg har Tesla fjernet spakene på rattstammen, slik at blinklys og vindusviskere nå aktiveres av knapper. Det ser en smule merkelig ut og fungerer bare sånn passe.
Selve grepet går fint, så lenge man ikke er av den typen som foretrekker en slapp hånd på toppen av rattet (ikke å anbefale, du kan knocke deg selv ut hvis airbaggen går av). Bortsett fra i rundkjøringer. Da må man nærmest tvinne armene.
Det er likevel blinklyset som er taperen her. Å lokalisere trykknappen for retningsviseren underveis i en rundkjøring er mildt sagt knotete.
Bryteren for vindusviskerne er også flyttet til rattet. Det er i og for seg uproblematisk, verre er det at en av Teslas mindre heldige tradisjoner følges opp: Automatikken til viskerne er, som vanlig, er nær sagt ubrukelig.
Tung, men kvikk
Utover rattet har bilen en gimmick til, en voldsom en: Bilens tre elmotorer gir intet mindre enn 1020 hestekrefter, og null til hundre tar absurde 2,1 sekunder. Det er kjappere enn noen annen bil på det norske markedet i dag – og vi snakker altså om en ganske stor og tung sedan.
Da vi hadde testbilen, var det lumske kjøreforhold, med nedbør i alle varianter og et underlag som varierte mellom såpe- og speilglatt. Så å finne ut hvordan disse kreftene forvaltes i svinger, utgikk av naturlige årsaker. Samtidig er det ikke til å komme ifra at en bil som veier over 2,2 tonn og er fem meter lang, aldri føles som en sportsbil, uansett hvor mye krefter som befinner seg om bord.
Dette er strengt tatt heller ikke så veldig viktig for folk flest. For en bil i denne størrelsen er plass og komfort vel så viktig.
Dropp duskelua
Aktive fjæringer passer på at den store bilen flyter best mulig over underlaget. Komforten er da også fin, men Plaid er ikke den stilleste bilen i klassen når det gjelder vind- og hjulstøy.
Som sjåfør kjenner man både at bilen er tung, men samtidig ekstremt kvikk. Yoken venner man seg til, så lenge man holder seg unna rundkjøringer. Den nye skjermen i midten har strålende grafikk med kjent Tesla-logikk. Nå kan den dessuten vinkles mot fører eller motsatt vei.
Model S Plaid byr på rikelig med bagasjeplass. Men baksetepassasjerene har, som før, overraskende liten plass. Man må bøye seg skikkelig inn i bilen, og takhøyden gjør at luen med dusk må ligge igjen hjemme. Det er heller ikke plass til føtter under forsetene. Dette er mest av alt en stor coupébil med bakdører.
Effektiv drivlinje
Den oppgitte rekkevidden er 60 mil. Forbruket under de gufne forholdene vi hadde, var bemerkelsesverdig lavt: 1,8 kWt per mil. Det tyder på at rekkeviddeestimatet er oppnåelig under ganske vinterlige forhold. Her er Tesla rett og slett i en egen klasse, med en svært effektiv drivlinje.
Ladefarten er oppgradert til 250 kilowatt, og endelig har Model S fått en CCS-kontakt.
Tilsynelatende er bilen svært lik utgaven som kom for ti år siden. Men det er utenpå. Under skallet og i interiøret er dette en noe helt annet.
Teknisk sett er Tesla fortsatt i et ensomt brudd et stykke foran konkurrentene. På opplevd kvalitet er de derimot litt etter mange av konkurrentene. Akkurat som vi har vært vant med siden Tesla dukket opp og forandret bilverdenen.
Tekniske data
Tesla Model S Plaid
Pris: 1.394.762.-
Motor: Tre elmotorer. 1020 hk. 750 Nm.
Batteri: 100 kWt
Maksimal ladefart: 250 kW
Forbruk: 1,87 kWt/mil
Rekkevidde: 600 kilometer
Toppfart: 322 km/t
0-100: 2,1 sekunder
Mål (LxBxH): 4979/1964/1435 mm
Bagasjeplass: 793 liter
Vekt: 2237 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo
Pluss og minus
+
Ytelser
Strømforbruk
Skjerm
–
Fortsatt ikke premium
Yoke og blinklys