Bilåret 2022 var preget av dele- og leveringsproblemer, men det tok fullstendig av i desember.
2021 var et rekordår for nye biler, med 176.272 utleveringer. Det så lenge ut til at 2022 ville havne et godt stykke bak dette. Ved utgangen av juni var det levert 20 prosent færre biler enn på samme tid året før.
Men leveringstakten tok seg opp utover høsten. Ved utgangen av november lå 2022 13 prosent bak 2021. Og så tok det helt av i desember.
– Dette hadde vi nesten ikke trodd var mulig. Nesten 40.000 førstegangsregistrerte nye personbiler i desember alene betyr at drøyt 22 prosent av hele årets nybilregistreringer ble gjort i løpet av årets siste måned, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken i en pressemelding.
Til slutt ble 2022 tidenes nest beste år når det gjelder utlevering av nye biler i Norge, kun 1947 biler - eller én prosent - bak 2021.
Mange problemer
Det voldsomme desembertallet kom i stor grad som en følge av at regjeringen innførte nye avgifter, særlig på elbilene, fra 1. januar 2023. Fra denne datoen fikk vi både moms på bilpriser over 500.000 og vektavgift.
Men langt fra alle som ønsket det, rakk å få bilen sin før avgiftene slo inn. På grunn av krigen i Ukraina og pandemien hadde produsentene store problemer med deler og leveringer gjennom hele 2022. Mange kunder har måttet vente lenge på sine bestilte biler, i flere tilfeller over ett år. Og de som fortsatt ventet da nyttårsrakettene gikk til værs, må betale langt mer enn først antatt.
Rekordhøy elbilandel
Elbilandelen i 2022 ble på rekordhøye 79 prosent, mot 65 prosent året før. Tesla var det bestselgende merket med 21.303 biler, fulgt av Volkswagen med 20.184 og BMW med 14.038.
Den mest populære modellen var Tesla Model Y, foran Volkswagen ID. 4 og Skoda Enyaq.